Råfjellet + Øst for Råfjellvatna (Begge feilplassert av PB) (11.10.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Salen Kapell (30m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Råfjellet (450m) 11.10.2020
Øst for Råfjellvatna (428m) 11.10.2020

SYKLING 9 KM
VANDRING 17 KM
Ny tur med sykkel og vandring. Kjørte fra Namsos til Salsnes etter Fv 769. Parkerte ved Salen Kapell. Syklet fra kapellet og videre gjennom ærverdige Mo Gård. Her var det fullt opp med elgjegere. Veien videre innover heter Kolhusvegen. Denne er privat og det var satt opp skilt med "Jakt pågår" Jeg traff fire elgjegere innover. Jeg syklet forbi og jegerne hilste på meg. Jeg fortsatte nesten til enden av vegen ved Brannen. 4,5 km sykling hit. Parkerte sykkelen og fulgte en umerket, tydelig sti opp Råfjellkråa. Forlot stien etter en km. og gikk på blankskurt gråfjell opp mot Råfjellet nord hvor PB nåla er plassert. Mange tverrkløfter innover her. Det ligger en topp 850 meter lenger sør, som også har samme høyde som nordtoppen på kartet. (450 moh) Men etter innzooming ned til enmeterskoter viser det seg at Råfjellet Sør har et strek mer til toppen, så denne er litt høyere. Det er ingen markering på nordtoppen, og på sørtoppen er det en naturlig stor og høy stein med to pålagte steiner fra gammel tid ca fem meter fra toppunktet. Jeg returnerte tilbake med toppen øst for Råfjellvatna som mål. Etter passering av nordtoppen like øst for høyde 438 gikk jeg ned ei meget bratt kløft, som heldigvis hadde noe småbjørk som jeg kunne holde igjen med. Møtte stup to ganger på tur ned men omgikk dem så jeg kom ned velberget. Fra den lille tjønna sør for Ner Råfjellvatnet gikk jeg opp mot trigpunktet på 427 moh. Litt klyving mot toppen. Jeg fortsatte videre mot punkt 428 som er høyest her oppe. Her har PBnåla havnet 175 meter lenger øst på høyde på kartet 420,3 moh. Denne bør justeres og sjekkes. Jeg gikk ned fra fjellet ned i Grønnlia, og passerte bekken mellom ner og øver Råfjellvatna. Det ligger ei flott hytte ved Øver Råfjellvatna. Tok en matpause like før hytta, og fortsatte etter den gode stien som går ned i Råfjellkråa, hvor jeg møtte punktet hvor jeg forlot stien på tur opp. Gikk ned til sykkelparkeringa, og syklet 4,5 km tilbake til Salen Kapell. Flott vær, riktignok litt tåke på starten, men flott til Oktober å være.
Statistikk:
Namsos 172-173/179
Trøndelag 692-693/1560

Parkerte ved Salen Kapell
Syklet gjennom ærverdige Mo Gård
Her er det elgjakt.
Litt havtåke på Folda mot Abelvær
Fint vann vest for nordtoppen på Råfjellet
Mange kløfter mellom nordtoppen og til sørtoppen av Råfjellet
Denne store steinen ligger fem meter fra toppen til høyre.
Artig fasong på denne steinen på Råfjellet Sør
Fjellet øst for Råfjellvatna. Høyde 427 til høyre og høyde 428 til venstre
Ner Råfjellvatnet
Trigpunkt 427 på fjellet øst for Råfjellvatna.
Høyde 428 på fjellet øst for Råfjellvatna. Vindmøllen på Hundhammerfjellet er synlig bak til høyre
Øver Råfjellvatnet sett fra Grønnlia
Fjellet øst for Råfjellvatna, høyde 428
Ei flott hytte ved Øver Råfjellvatnet med høyde 428 bak
Et bilde fra Sørsjøen på Salsnes som avslutning

Øst for Råfjellvatna

Written by knutsverre 12.10.2020 17:55

Endret plassering av koordinater for Øst for Råfjellvatna. Snart ferdig med Namsos nå, Terje!

Sv: Øst for Råfjellvatna

Written by TERJES 13.10.2020 00:50

Takk for korrigering. Har du sjekket enmeterskotene på Råfjellet Sør og Nord? Namsos nye kommune fikk mange topper i ulendt gaupeterreng på kjøpet i forbindelse med sammenslåingen. Greie topper som gjenstår men en topp er plassert på ei øy i Salvatnet, så her må jeg ha båt eller ski.