Fløyelsføre designet for reinsdyr og kommunetoppjegere (04.09.2020)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Midthaugen (520m) 04.09.2020

Startet fra overnatting på overraskende flotte Kongsfjord Gjestehus. Må nok tilbake dit med madamen når jeg har litt bedre tid. For jeg måtte jo ta en kommunetopp - og dagens valg er en jeg har grua meg litt til ettersom det står at den er over 3 mil lang.

Men viste seg at det var bare koseturen. Sjelden jeg kan si at jeg har kost meg nesten hvert skritt i 3 mil - men det kunne jeg her.

Fulgte beskrivelsen til Sola19 og parkerte ved det lille bygget i Basavzi-dalen etter å ha kjørt gjennom en ulåst grind. Det var ikke noe vits i å kjøre lenger - for 150m bortenfor gikk en bekk over veien som også ble merkart dårligere etter det lille bygget. Dessuten ved den samme bekken går en fin ATV-vei gjennom den høstfargekledde skogen og rake veien til fjells. Den går sågar i retning vatn 283, så bare å følge den. Strengt tatt kan man gå hvor-som-helst i dette terrenget, men ATV-veien var fin og gjorde lite ut av seg i terrenget - akkurat som en unnselig skogsvei i Sør-Norge.

Fulgte ATV-veien opp gjennom bjørkeskogen

Vel oppe over skogen var det egentlig bare å følge høydene rake veien mot Midthaugen - som ikke kan ses i det fjerne før du er et par km foran. Bare kontrollerte at jeg gikk rett på GPS'en innimellom. Gikk akkurat høyt nok til å unngå de største ned- og oppoverbakkene i bekkefarene (som var stort sett tørre nå), spiste molter og så reinsdyra skvatt rundt meg.

Det dypeste bekkefaret - og med litt vann fortsatt.

Nydelig terreng å gå i og måtte knapt tråkke på en stein. Var designet for reinsdyr og kommunetoppjegere. Fine høstfarger var det også blitt.

Endelig "toppen" i sikte

Var oppe etter under 3,5 time og var innom vardene der oppe. Selve kommunetoppen var på kommunetoppgrensen, mens en varde nærmere var større (med reinsdyrhorn) og fin å skjule seg for vinden bak og nyte matpakken og utsikten.

Kommunetoppen

Visste regnet lurte sørfra, så måtte koste tilbake. Var jo så fint oppover så valgte i motsetning til Sola19 å gå samme vei tilbake over høydene i stedet for å rusle ned i dalen. Brukte 7 timer inkludert en god pause på toppen.