Skipskjølen og Grythaugen på Varangerhalvøya (06.08.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Grythaugen (492m) 06.08.2020
Skipskjølen (633m) 06.08.2020
Skipskjølen sør (633m) 06.08.2020
5/8 Kjørte til Vestre Jacobselv og fulgte en vei på østsiden av elva som førte opp til en p-plass midt i hyttefeltet. Her ble teltsekken pakket, og det var bare å legge i vei videre innover veien som fra p-plassen var mer beregnet for ATV-trafikk. Så vidt over tregrensen deler veien seg. Her tok jeg til høyre opp til Gjelhaugane, og fra høyde 329 fulgte jeg et gammelt atv-spor helt frem til et elvedele kun 7 kilometer fra Midthaugen (413) som var målet for dagen. Terrenget her inne er veldig lettgått og flatt, og den største grunnen til å følge spor/elver er kun for navigasjonen sin del. LItt nord for Midthaugen satte jeg opp teltet. Her kunne jeg se til begge morgendagens hårete mål, Skipskjølen og Grythaugen.
6/8 Våknet opp til knallvær. Tåka som hadde ligget rundt toppene kvelden før var nesten borte, og alt lå til rette for en lang og fin tur i dette øde området. Jeg markerte på gps'en hvor teltet var, lot det stå igjen og gikk med lett sekk direkte mot Skipskjølen. Det var ingen grunn til å ta hensyn til høydekvoter eller elver her inne, de merkes omtrent ikke uansett. Først i skaret mellom høyde 599 og 614 ble det noe mer steinete, men det var ikke før jeg nærmet meg fortoppen at det ble ordentlig steinur. En liten tåkedott lå fremdeles igjen her oppe, så utsikten ble noe begrenset. Gikk innom de tre toppunktene sør for Skipskjølen før den enorme varden dukket opp en kilometer lenger nord. Dagens første mål var dermed i boks! Nå ventet den lengste "etappen". Jeg fulgte samme vei tilbake til skaret og slapp meg litt ned i dalen slik at jeg gikk i 3-400 meters høyde på sørsiden av Kjøltindan. Litt fin-navigering måtte til da jeg passerte elvene sør for Bjørneskardet på grunn av stupbratte morenerygger, men snart var jeg på vei oppover retning Grythaugen. De siste 4 kilometerne frem til toppvarden var temmelig drøye; nesten helt flatt og veldig steinete. Til slutt nådde jeg da frem og kunne innkassere kommunetopp nummer to denne dagen :-) Dermed sto "bare" tilbaketuren til teltet; omtrent 16 kilometer distanse. Fulgte samme rute tilbake igjen til jeg var over elvene sør for Bjørneskardet. Herfra tok jeg direkte kurs rett mot Midthaugen og teltet som jeg hadde avmerket på gps'en. Denne dagen ble lang (nesten 5 mil) men i et såpass lettgått terreng og bra vær absolutt overkommelig.
7/8 Våknet relativt tidlig og innså at matbeholdningen ikke helt var planlagt til å vare like lenge som turen. Dermed ble det tidlig frokost med restene som var igjen, før teltsekken ble pakket for tilbaketuren til bilen. Underveis på disse 2,5 milene hadde jeg bare en halv nøttepose med turmiks som måtte holde i tillegg til drikke. Vel oppe på Gjelhaugane, da jeg hadde igjen ca 6 km, kom det en kar på ATV og lurte på om jeg ville ha skyss siste biten. Jeg kunne ikke drømt om noe mer passende enn nettopp det, og takket selvsagt ja :-)
Fint å ha et ATV-spor å følge i slikt viddeterreng!
Morgendagens mål, Skipskjølen, begynner å synes i horisonten
Fin teltplass nord på Midthaugen
I skaret mellom topp 599 og 614. Her ser man bort til fortoppen på Skipskjølen som er omtrent 5 km unna
Skipskjølen sett fra Sørtoppen
Sola kommer nesten gjennom tåka på toppen av Skipskjølen
På tilbaketuren forsvant tåka helt, og det ble klarvær resten av dagen
Dagens neste mål, Grythaugen, ligger bak den bakerste toppen i bildet
Her passerer jeg snart sør for Bjørneskardet
Drøyt terreng de siste kilometerne mot Grythaugen
Varden i sikte...
Endelig! Grythaugen, høyeste punkt i Vardø
Fantastisk himmel om kvelden ved leirplassen

Skikkelig langtur!

Written by knutsverre 12.10.2022 08:55

Virker som om din rute er et godt alternativ for tur til Skipskjølen. Fint at du fikk lagt inn GPS-sporet! Det er det eneste fra denne siden, og meget nyttig sammen med din gode turbeskrivelse.

Sv: Skikkelig langtur!

Written by ØyvindBergkvam 13.10.2022 08:27

Ja, en lett tur til tross for lengden. Høydemeterne blir godt fordelt på de timene som turen tar:) Takk for god hjelp med GPS-sporet!