Skruven via Hesten og Lilleskruven (08.08.2020)  6

Written by TMF1984 (Thomas Maude Fagerland)

Ascents Hesten (1,160m) 08.08.2020
Litleskruven (1,545m) 08.08.2020
Skruven (1,585m) 08.08.2020

Flott tur til Skruven (/1584) via Hesten (1160m) og Lilleskruven (1548m), retur samme vei.
Nydelig panorama utsikt mot Fagredalen og Norangsdalen underveis mot Skruven.

Parkerte på Bygdastølen og følgte først skiltet sti mot Skruven før nytt skilt som viser mot Hestefellet (Hesten).
Stien til Hesten er er gjenngrodd og vil forsvinne etter omtrent 0,5-1km.
Vi valgte en rute som tok oss først gjennom et belte av tett bjørkeskog, så gjennom et parti med steinur før vi da befant oss til rett til høyre for steinhammerene på hesten.
Ovenfor hammerene så åpner terrenget seg og det er lettgått og fint terreng opp til hesten.

Nydelig høyfjellterreng langs hesten via høyde 1242 og høyde 1411.
Flott travers over Lilleskruven til Skruven med enkel klyving noen plasser, tidlig på sommerhalvåret så kan en isøks og eller brodder være greit å ha med.
Retur samme rute.

hammerene på vei opp.
På vei opp til parkeringen på Bygdastølen. Fjellet Hesten midt i mot. Vi hold til høyre for fjell hammerene på vei opp.
Under steinhammeren på Hesten
På vei over hesten, høyde 1411, Lilleskruven og Skruven i bildet
Nydelig utsikt mot Norangsdalen og fjellene rundt.
Utsikt mot Lilleskruven og skruven bak fra høyde 1411. Fortoppen til lilleskruven midt i bilde krever noen klyvetak hvis man forserer den rett i mot. På returen valgte vi å gå rundt på venstre side, her er løs steinur og en må passe stegene.
På vei opp Lille skruven
Oppstigning Lille Skruven
Toppvarden på Lilleskruven, Skruven sees i bakgrunnen.