Mjåvassknuten (13.06.2020)

Written by Skorpa (Steinar Skorpa) GSM

Ascents Mjåvassknuten (843m) 13.06.2020

Flott rundtur!

Startet fra Grendahuset i Ørsdalen og gikk inn merket sti mot gruvene. En kan også gå inn langs veien eller parkere ved gruvene. Vi valgte å gå fra Grendahuset for å få varmet opp beina før motbakken. Og det trengs!

Fra gruvene går det kun oppover. 600 høydemeter (omtrentlig) skal forseres i veldig bratt terreng. Det er satt ut tau 5 steder, og det er også en liten stige ved et punkt. Det er med andre ord luftig opp Fannesfjellbakken. Det er imidlertid god sti, og ikke teknisk vanskelig. Har du veldig høydeskrekk, kan andre turer vurderes.

Fra toppen er det nesten flatt (sammenlignet med motbakken) og det er kun kort vandring inn til selve Mjåvassknuten. Det er flere gruver på toppen her, samt små skjerp.

Fra toppen anbefales det å gå rundturen ned. Stien følger under en fjellside ned mot Mjåvannet før den krysser over mot Juvvatnet. Her ligger ei lita hytte - Juvasstølen. Fra hytta går stien opp over et lite skard før den går ned langs Hellersbekken tilbake mot Ørsdalen.

Flott rundtur, med mye variert terreng. Ca. 14.2 km og 5 - 5.5 timer t/r.