7-topperstur på Finnskogen med absurd avslutning (03.05.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Furukongen (462m) 03.05.2020
Furukongen Sør (462m) 03.05.2020
Høgberget (490m) 03.05.2020
Middagshaugen (425m) 03.05.2020
Styggberget (439m) 03.05.2020
Trøsberget (477m) 03.05.2020
Vestlibråtåberget (436m) 03.05.2020

Finnskogen kan være alt fra drømmeskog til marerittvegetasjon og "svenske hogstflater", så en tur oppom 7 toppunkter vil by på overraskelser.
Lang historie kort, på Mengberget (Furukongen Sør) bestemmer jeg meg for å sjekke ut bitoppene, da det er langt fra åpenbart hva som er høgest. Den midtre viser seg å være spesielt fin, med åpent lende, lyng i alle rustfarger og ei dekorativ fløttblokk på toppen.

Vestlibråtaberget
Furukongen

Opp - stå på steinen - klyvestilling - telefon i åpen lomme på løpesekken - telefon i 35 cm djup, smal sprekk i steinen. Jeg bestemmer meg for å prøve redning neste dag.

Langt der nede ...
Etter 1t40min kjøring og 35 min gange, setter jeg i gang med ymse Reodor Felgen. Jeg har undervurdert hvor djupt den ligger kraftig, så avkappa jekkesnurre og en del morsomme pinner duger ikke. En kateterlinjal som var i bruk i skoleverket på 50-tallet kles med gorillatape. Telefonnen kleber, og lar seg heise til 8-9 cm under sprekkeåpninga, der den henger seg fast i en ujamnhet. Jeg roter med pinner og greier å miste den, nå i loddrett stilling og enda djupere. Lynlim på tapen. Gli ned langs kassa der det er plass. Tålmodig. Løft. JAAAAAA.