Tuftfjellet (18.04.2020)

Ascents Tuftfjellet (475m) 18.04.2020 09:28
Visits of other PBEs Vestre Lianvei p-plass (177m) 18.04.2020 08:44
Tuftfjellet

Tuftfjellet var den sydligste av de gjenstående PF100-toppene i Kongsberg. Det er flere måter å komme seg opp på den. Jeg valgte å gå opp østsiden.
Jeg kjørte bilen inn Lianveien, forbi den glattkjøringsbanen NAF har her inne i skogen. Like bak den er det anlagt en stor og god parkeringsplass. Det er mulig å kjøre litt lenger inn veien, men hvis man ønsker en rundtur er dette det beste stedet å starte.
Turen starter på god skogsbilvei, og til å begynne med snor den seg slakt opp lia. Etter 1,5 kilometer kom jeg til et veikryss ved Kolastua, og der tok jeg tilvenstre, bort på en slak skogsbilvei. Det varte ikke lenge før jeg måtte ta av brått til høyere på ei traktorslepe. Her ble terrenget brattere, og den neste 1,5 kilometeren mot toppen slynger stien seg opp.
Toppen er uspektakulær. Det er ikke noe å se i noen retning. Men et kombinert bord og benk har de.
Jeg ruslet videre nordover og nedover. Det var fin sti hele veien og etter hvert ble det skogsbilvei. Veien tok meg forbi en skytebane og rett etter den en bom på veien. Hit inn kunne jeg evt. Ha kjørt for å gå turen motsatt retning, men ikke i dag. Den siste biten ned mot bilen går i en fei.
Turen var 7,5 kilometer og varte 1,5 time.