Vasstinden (07.04.2020)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Lingeåsen (230m)
Endpoint Lingeåsen (230m)
Ascents Vasstinden (1,370m) 07.04.2020

Hadde en strålende skitur med Ingvild dagen i forveien. Hun fikk noen gnagsår, og ønsket ikke å gå en topptur for andre dag på rad. Jeg stakk dermed til Valldalen alene for å bestige Vasstinden! Med tosifret antall plussgrader og fint vær ble dette en nydelig tur!

Startet ved den øverste gården på Lingeåsen, ca. 230 høydemeter over Storfjorden. Lite snø her etter de siste 2-3 dagenes brå snøsmeltning, men fortsatt akkurat nok

Veien slynger seg oppover fjellsiden i retning Klovsetsætra (550)

Oppe på parkeringsplassen ikke langt unna Klovsetsætra. Denne ligger på 530moh., og kan fint nås med bil (bompenger) såfremt det ikke er snø

Fortsatt nokså bratt stigning opp mot skaret mellom Hunden (941) og Klovfjellet (980)

I det man når dette skaret, ved knappe 900moh. gikk snøen brått over fra å være en vårlig slush til å bli mer vinterpreget. Temperaturen falt også dramatisk, og vinden ble raskt tiltagende. Jeg tok en pause for å blant annet ta på meg skallbuksen

På den positive siden begynte utsikten virkelig å ta form. Her i retning innover Tafjord, med noen av sunnmørets høyeste fjelltopper som Trollkyrkja (1762), Muldalsegga (1766), Naushornet (1895) og Svartevassegga (1937); alle i den vestlige delen av Tafjordfjella

Til venstre ser vi for første gang toppen!

Fulgte skiløperen som hadde gått før meg et godt stykke i retning av Berdalsnibba (1343). Dermed unngikk jeg de bratte partiene som potensielt kan være skredutsatte

Flott utsikt sørover, mot blant annet Grøtet (1519) som ligger like vest for Eidsdal. Noen mørke skyer begynte å ta form på himmelen, og kom i til dels stor fart vestfra. Jeg var derimot bare en halvtimes gange fra toppen, så holdt stødig fart i retning dagens mål

Etter å ha gått et stykke i retning Berdalsnibba (1343), tar jeg av vestover slik at jeg går mot fjellpasset mellom de to toppene

Litt bratt og isete, samt veldig vindfullt siste stykket!

Utsøkt utsikt mot høye topper i Tafjordfjella

Utsikt mot Norddal og Eidsdal på sørsiden av fjorden. Torvløysa (1850) og Mellomskorene (1789) ruver i bakgrunnen

God gammeldags toppselfie! Brukte 3t 7min opp hit; i alminnelig toppturtempo. Deilig å nå årets første høye Sunnmørstopp!

Gikk alene i dag, men fikk meg en venn i flott vinterdrakt på vei ned ;)