Siste tur på Svalbard (19.03.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Lars Hiertafjellet (876m) 19.03.2020

Grunnet COVID-19-utbruddet som herjer på fastlandet, ble alle UNIS-studenter anbefalt å forlate Longyearbyen for å ikke legge for stort press på helsesystemet som kun har én intensivplass. Jeg tok dette til etteretning, og bestilte flybilletter til fastlandet 20. mars. Siste dagen måtte derfor utnyttes til det fulle. Jeg samlet en liten gjeng og tok turen til det siste fjellet i Longyearbyenområdet jeg ikke hadde vært på enda. Vi startet tidlig, så jeg rakk å selge tilbake rifla før dagen var omme.

Dagens turfølge på vei innover Larsbreen
Sola bak Trollsteinen, med en is-halo
Ryggen opp mot Lars Hiertafjellet. Ikke dagens rutevalg

Vi gikk opp elvedalen til Larsbreen, og krysset rett over. Vi kom her ut av tåka og inn i et flott solskinn. Thereza hadde tidligere gått eggen til Lars Hiertafjellet flere ganger, og anbefalte denne ruta, men mangel på stegjern hos de fleste gjorde at vi gikk for den kanskje kjipere ruta opp østflanken.

Siste kneika opp mot toppen

På toppen ble vi møtt av isende vind i de allerede iskalde 25 minusgradene, og klesskiftet ble en heller ubehagelig opplevelse. Da varmet et solbadet Nordenskiöld Land godt i sjela, iallefall for min del. Nedkjøringa var trå i iskald og tørr snø, men jeg nøt hvert sekund av utsikten. Takk for denne gang, Svalbard, håper å få kommet tilbake en gang i nær framtid!

Utsikt sørover
Fin nedkjøring i tørr sugesnø