Tussa og Sandfjellet (23.11.2019)  5

Hatten (1,372m) 23.11.2019 12:38
Tussa (1,377m) 23.11.2019 12:45
Sandfjellet (1,177m) 23.11.2019 14:09

I dag endte vi opp med plan E. Plan A, B og C i sona Fyrde/Bjørke ble utelukket (ikke uten forsøk som holdt på å ende livet til firhjulstrekkeren til Geir) pga blåis på de tre skogsveiene som skulle ta oss til startpunktet. Plan D (Sunndalsnipa) fordi det så ut til å være ca 600 høydemeter skibæring. Trenger jeg å nevne at vi kom igang en del senere enn planlagt?

Plan E var heldigvis helt oppegående. Ski på fra parkeringa, riktignok på noe tynt snødekke opp til ca 650 moh, og tørr fin snø over 750 moh. Nedkjøringa fra Tussa ble sesongens beste så langt. Det kunne vært like bra ned fra Sandfjellet, men der ble lyset litt for flatt for terningkast 6 (eller 5 for denslags skyld).

Fint skiterreng langs ryggen mot Nausen. Hvis man skal få mest mulig skikjøring ut av den turen her, anbefales ruta vi gikk. Da får du to fine nedkjøringer på ca 500 høydemeter der jeg vil anta at det ofte er god snø + 300 høydemeter skogskjøring.
Fra Nausen mot Hatten og Tussa
Fra Nausen mot Sandfjellet
Jeg måtte av med støvlene for å få tilbake blodomløpet i beina, og ga Geir ei lita luke opp den siste kneika til Hatten.
Rokkekjerringa mm
Verdensmesterføre ned fra Tussa
Geir kikker tilbake på den nedre delen av nedkjøringa fra Tussa. Rampen vi fulgte opp til ryggen mot Sandfjellet var for øvrig fin å gå.