Vinterlig på Stortinden (02.10.2019)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Stortinden (1,320m) 02.10.2019

Usikkerhet rundt snøforholdene på toppene i Indre Troms har nok satt en stopper for å besøke kommunetoppene innover i landet inntil videre. Satset heller på en Stortopp i nærheten, dog var jeg usikker på snøforholdene her og. I bilen tok jeg med både stegjern, isøks og brodder. I siste liten slang jeg også med et par gamasjer.

Kjørte inn til veis ende i Andersdalen (blokkert med innkjøring forbudt-skilt), og parkerte på en svær parkeringsplass her. Turskilt til Stortindsaksla ga meg trua på at det gikk greit. Slang kun med meg brodder og gamasjer i sekken, det fikk da være måte på. Startet i bra tempo innover veien, som etter 1,5 km gikk over til en slags torvvei uten særlig hold i. Dette gikk seinere over i klopplagt sti, som var fin å følge.

Herlig å følge klopper over myrene innover Andersdalen

Da Rundvatnet var passert, sikta jeg meg inn mot en naturlig rygg på andre sida av bekken ned fra Stortinden. Det var behagelig å gå oppover på fast og myk grunn, og høydemeterne gikk relativt fort unna. Kom til toppen av den første ryggen, og passerte ei steinur. Herfra bar veien videre opp på høyresiden av bekken, før den i toppen av denne bakken svingte seg inn til høyre og opp en bakke med løsmasser. For anledningen var denne bånntæla, og det var utfordrende å komme opp uten å skli. Begynte å vurdere broddene som jeg hadde tatt med meg, men de fikk vente litt til.

Har begynt å ta høyde. Mot Sultindan og Svartnestinden

Videre gikk veien tilbake til bekken igjen, og jeg krysset da denne og fortsatte opp mot den naturlige renna som gikk opp mot skaret nord for toppen. Da jeg kom meg over på snøen ble det raskt glatt, og det var på tide å få på seg brodder. Godt var det at jeg hadde med disse, det reddet mest sannsynlig turen for min del. Gamasjene slang jeg på i samme slengen.

Dagens redning - Brodder og gamasjer
Bratt snø opp mot skaret nord for toppen

Det var bratt oppover, og en del gjennomslagssnø som var utrolig irriterende. Etter mye om og men kunne jeg endelig begynne å bevege meg sørover mot toppen, men om det gikk trådt opp den lange renna, skulle det gå mye tråere nå. De som har gått i grov steinur dekket av løssnø skjønner nok hva jeg mener. Tråkket mange steder tvers gjennom tilsynelatende trygg snø, og fikk meg en del smeller i leggene. Tok det etterhvert litt roligere, og kom meg tilslutt fram til toppkrona. Hit hadde jeg brukt sikkert 30 minutter bare de siste 100 høydemeterne. Toppen ble besteget ved å skrå mot vest og deretter rett opp fra vestsiden.

Et realt mareritt å bevege seg her. Tromsdalstinden bak til høyre
Holdt god klaring til skavlene mot sørøst på toppen under toppstøtet

Utsikten var upåklagelig, og spesielt Hamperokken var rå. Nedbør og lavt skydekke over Lyngsalpene og videre innover i landet la et dramatisk preg på det hele. Utover mot Kvaløya så været bedre ut, og personlig stod jeg litt midt mellom værsystemene. Skavlene var allerede store på toppen, så det var bare å holde seg godt inne på kanten før jeg gikk bort til toppvarden som nesten var snødd igjen.

Panorama mot øst
Bredtinden på Senja i midten
Herlige Hamperokken

På nedturen gikk det en del fortere over steinura på toppen, da jeg allerede hadde testa hva som funka og ikke funka. Samme gjaldt ned til der jeg tok på meg broddene. Beholdt dem på et stykke til, og da jeg var på 800 moh kunne jeg endelig ta dem av. Videre var det bare å spasere ned siste biten til Rundvatnet, og komme seg ut de siste 4 kilometerne til parkeringa. Toppen er for spesielt interesserte, iallefall under rådende forhold.