Heståsen og Ramsåskollen (02.10.2019)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Ascents Heståsen (237m) 02.10.2019 11:24
Ramsåskollen (257m) 02.10.2019 12:08

I dag var jeg ute etter en lett og kort tur. Fant disse to småtoppene på kartet, og kjørte ut til Lidvegen i nærheten av Jarseng, og parkerte like ved Ramsåstjenna.

Det var lett regn og vått i terrenget. Prøvde å følge en sti med høyt vått grass et lite stykke, før den forsvant og jeg bare gikk i terrenget. Var lett å finne toppunktet, ikke langt å gå. Har sett et par gps-spor fra andre her inne at de har fulgt en sti videre rundt kollen slik at det ble en runde. Denne fant jeg ikke med en gang og rotet litt rundt. Måtte snu litt når jeg møtte på en nesten svært bratt vegg ned. Men når jeg kom forbi denne, fant jeg stien og fulgte denne tilbake til bilen.

Siden turen kun hadde tatt 35 minutter, ville jeg prøve meg på Ramsåskollen også. Fant sti/skitrasé som kom fra Jarseng, og fulgte denne videre på en sti mot toppen. Klarte å miste denne også etter hvert, så gikk på retning til toppen. Heller lite utsikt her også.

Like under toppen klarte jeg å finne en sti igjen, så fulgte denne tilbake til der jeg mistet den på vei opp. Denne toppen brukte jeg 40 minutter på, så korte og greie topper hvis man er forberedt på å gå litt utenom sti (få av stiene jeg gikk på var spesielt godt brukt eller lette å følge).

Heståsen ble for øvrig min unike topp nummer 100 i 2019!

Heståsen, lite utsikt fra toppen