Skruven og Litleskruven (22.09.2019)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Litleskruven (1,545m) 22.09.2019
Skruven (1,585m) 22.09.2019

Indian Summer på Sunnmøre! Kjørte til Instesetra og gikk/småjogga innover dalen. Starta kl 10 i shorts! Fant ingen åpenbar elvekryssing, men kom meg nesten tørrskodd over. Litt kaving i vegetasjon opp mot Svartdalskjeften. Skrådde oppover steinura på vestsida av vatnet i Russadalen, sikta mot en markant rygg som gikk ned ca. midt på vatnet. Kom etterhvert opp til snøgrensa på ca 1000 meter, og fra her var det skikkelig kaving. Sank gjennom til kne og lår i steinrøysa, absolutt null hold i snøen i det varme været, og uten noe underlag under ble det strevsomt. Sikta meg opp på moreneryggen. Fra her fikk jeg utsikt over breene over meg, virka som breen var delt på midten av en morenerygg, så jeg tråkla meg oppover langs denne til eggen mellom Litleskruven og Skruven. Kom opp omtrent akkurat midt mellom. Litleskruven først og så Skruven. Fantastisk utsikt i klar høstluft, og vindstille på toppen! Retur samme vei, samme kaving men det gikk litt fortere ned. En flott dag!