Bukkedalstinden (08.09.2019)  6

Høghornet (943m) 08.09.2019 12:30
Visits of other PBEs Busetsætra p-plass (370m) 08.09.2019 13:05

På tur med Geir og Ylva.

Turen starter på tørr og godt vedlikeholdt sti innover Skorgedalen. Dagens mål, Bukkedalstinden sees skrått venstre over Geir.
Det er flere fine seterstøler innover dalen, og hyttene ser ut til å være mye brukt. Mange folk nede i dalen, og sikkert rundt 30 biler på parkeringa da vi kom ned igjen.
Vi fulgte stien til vi kom til det innerste vannet i dalen. Derfra skrådde vi opp mot Bukkedalen langs det vegeterte partiet til høyre i bildet. Et kort litt bratt parti før vi kom opp i selve dalen, men helt greit å ta seg frem.
Oppe i dalen tok vi sikte på vestryggen. Toppen midt i bildet.
Vestryggen er lettgått i starten. Det er antydning til at det blir gått her av og til, men ikke noe skikkelig tråkk før på de siste 150 høydemeterne der ruta vi fulgte ned møter vestryggen.
Siste delen av vestryggen. Det ser bratt ut på avstand men løser seg (som vanlig) greit når man kommer innpå fjellet. Kun et par steder med enkel klyving hvis letteste vei velges.
Utsikt fra toppen i retning Vassdalstinden, Kolåstinden mm.
Den mosegrodde sørryggen. Vi utforsket ikke den noe nærmere, men det så ut til å være noenlunde kurant å ta seg frem der.
Ned igjen fulgte vi samme vei som på vei opp til et lite stykke ned på ryggen. Der tar det av en slak gressrampe inn i nordsida som sees på bildet her. Den bør være helt kurant å gå også under våte og litt sleipe forhold.
Fra skaret mot Høghornet mot nordryggen på Bukkeldalstinden. Nordryggen så ut som tauterreng.
Ryggen videre mot Høghornet er veldig fin. Geir var raus med superlativene og snakket om at den var noe av det fineste han hadde gått.
Fra Høghornet mot toppene vest for Skorgedalen.
Ned fra Høgehornet skrådde vi oss ned gressbakkene mot Skorgedalen. Vi unngikk dermed steinurda som ligger mellom Høgehornet og Bukkedalstinden. Grei elvekryssing der gikk.