Rundtur ved Veodalen 9x2k (Nautgardtinden mv. og Nubbene) (14.08.2019)

Written by kainystuen (Kai Nystuen)

Start point Storkroken i Veodalen (1235moh) (1,235m)
Endpoint Storkroken i Veodalen (1235moh) (1,235m)
Ascents Austnubben (2,049m) 14.08.2019
Sørvestnubben (2,098m) 14.08.2019
Veslnubben (2,055m) 14.08.2019
Visits of other PBEs Storkroken parkering (1,243m) 14.08.2019

Etter noe skuling på værmeldingen bestemte jeg meg brått for å ta fri en dag og reise til fjells. Jeg hadde abstinenser og ønsket å krysse av for noen 2k topper denne sesongen også. Det hadde nemlig vært 0 slike hittil i 2019. Pakket i hui og hast og fikk med meg en del, men langt fra alt. (Må huske hodelykt og kniv neste gang.) La i vei oppover til Fagernes og videre over flya. Parkerte ved Storkroken og var klar med teltet kl. 23:30. Satt og varmet litt mat i forteltet da jeg hørte regndråpene på teltduken. Litt flaks skal man ha ;) Før jeg sovnet plaget tankene om det automatisk regulerende vassdraget uten varsel og plasseringen av teltet mitt meg noe, kunne jeg få en ufrivillig raftingtur midt på natten?. Jeg skjøv tankene bort og sovnet "godt".

Hadde alarmen på kl 07:15, brøt leir, spiste og pakket ned de siste tingene og var av gårde kl. 08:20ish... Det var lite vann i elven og lett å trippe over på steiner.

Jeg valgte å gå runden mot klokka da det virket mest naturlig for meg. På avstand så det tricky og bratt ut rett opp mot Nautgardsoksle, så jeg bestemte med halvveis innover Stornautgarden for at jeg ville ta opp mot fjellryggen noe tidligere, vel vitende om at dette ville gi meg 1-2km gange mer enn alternativet.

Alt gikk fint og jeg nøt turen. Været var stort sett bra, og bortsett fra et 30-40 minutters møte med de 4 årstider på vei opp Nautgardstinden fra Nautgardsoksle, var det opphold og tidvis sol :) Det lå et tynt snødekke på enkelte partier på de høyeste toppene.

På toppen av Nautgardstinden møtte jeg en hyggelig bergenser som gikk samme runde, men motsatt vei. Vi småpratet litt før vi fortsatte. Vi traff hverandre igjen ved Storkroken noe senere.

Jeg holdt fin fart uten å stresse og plukket med meg de toppene jeg hadde planlagt. På nedstigningen mot Storkroken skulle jeg valgt en rute noe lenger vest...det ble bratt og unødvendig slalomkjøring ned den bratte veggen før jeg fant flatmark og satte marsj mot bilen.

På vei bortover flaten slo det meg at vannet i elven stod meget høyt, jeg så også bergenseren vandre opp og ned elven, trolig på let etter et ok punkt for passering. Han kom seg over da jeg hadde knappe 200m frem til elven. Han guidet meg over ved lett roping og tegnspråk for å overdøve bruset fra elven som buktet seg nedover. Det var bare å brette opp buksen til knærne så gikk det greit å balansere over på stein og "gressøyene" vi fant.

Rett i bilen og hjem til sivilisasjonen. Godt fornøyd med en finfin tur!