Hatten (12.08.2019)  6

Start point Sagen (5m)
Endpoint Sagen (5m)
Ascents Hatten (1,029m) 12.08.2019

Kjørte rundt til Nordfold og til veis ende ved Sagen. Gikk innover stranda langs fjorden. Bare sporadisk sti, men mye lettere å gå enn fryktet likevel. Fine hytter på Gravneset. Brukte ca. en time inn til Stordalen. Pause ved elva, Bamse fikk drikke og kjøle seg ned mens vi åt. Fortsatte opp dalen i åpen skog til ca. 100m, der fant vi et fint sted langs elva for å sette igjen Bamse, som vi mente var for sliten til å bli med til topps. Men det fant han seg høylytt ikke i, så Egil gikk tilbake og lot han bli med. Ganske greit i starten videre, men kom inn i litt kratthelvete et stykke opp i lia. Gikk etter spor fra Peakbooker Waaktaar. Åpnet seg fra 300-400 meter. På ca. 550 kom vi inn i et lite juv med enorme kampesteiner. Fikk heldigvis med oss at ruta gikk opp en liten kamin til venstre opp av juvet. Litt lenger oppe kom vi endelig til en bekk, så Bamse fikk mer påfyll av vann, og vi fikk fylt opp flaskene igjen. Herfra gikk det ganske greit videre, opp på østryggen og til topps. Fantastisk fin utsikt fra toppen, og Bamse var fornøyd med å få bli med opp. Retur omtrent samme vei, men vi gikk litt lenger til venstre i en bregnerenne før vi havnet i skogen litt lenger nede. Fikk plukket opp sakene vi hadde lagt fra oss der Bamse skulle ha ligget. Bamse i bra slag ned lia, men ut over stranda så gikk det litt tregere. Flott tur i nydelig vær.