Reitetinden - Elveskardtindan (05.08.2019)  6

Ascents Reitetinden (1,262m) 05.08.2019

Norges største pf-topper
5.8.2019

Stien fra Håkavika startet i meter-høyt gress, ja nesten ufremkommelig. Etter Elveskarvatnet var stien utydelig enkelte steder, men de røde merkene viste vei. Oppe ved Isvatnan fikk vi øye på toppvarden, som er plassert nord for et lite skar. På avstand virket Elveskardtindan høyere, men dette endret seg underveis. Vi forlot stien og valgte vår egen rute forbi idylliske bekker, vann og tjern. Innerst i dalen benyttet vi gresspartiene bratt opp fjellsiden til småsteinsura. Senere kom vi innpå den smale og litt luftige eggen. Det var stor stas å nå Reitetinden (1260). Ypperlig utsikt mot Spanstinden, Langlitinden og Løksetinden. Senere på kvelden ble det grillet laks og boblebad på Fjellkysten Gjestehus i Lavangen (anbefales).

REITETINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Det gror og spirer i Håkavikdalen
ReitetindAn på andre siden av dalen
Isvatnan
Skavneskollen
Ned fra Reitetinden
Elveskardtindan
Reitetinden sees midt i bildet