Lundås i Lunde (30.07.2019)

Written by siroho GSM

Start point Prestegårdsvegen 50 (110m)
Endpoint Prestegårdsvegen 50 (110m)
Ascents Lundeåsen (192m) 30.07.2019 15:58
Visits of other PBEs Lundås parkering (110m) 30.07.2019 15:42

Lundås i Lunde

Øyvind og Anjing på toppen

Vi kom fra Ulefoss og var innom Vrangfoss-sluser en tur først. Vi passet på slik at kanalbåten akkurat kom på tur ned slusene. Henrik Ibsen og Telemarkingen ble sluset ned alle 5 kammerne og en stor yacht på tur opp etterpå.

Et spennende besøk til et gammelt klenodie som blir kjørt på samme måte i dag som for over 100 år siden. Flott sommerjobb for spreke ungdommer der håndkraft er metoden.

Vi kjørte videre mot Lunde, over brua og så andre veg til høyre, inn Prestegårdsvegen. Ved innkjøringen til nr 50 var det laget en fin parkeringsplass som var merket P Lundås.

Vi gikk opp vegen til huset, inn på stien bak huset, opp lia. Fin sti å følge, ser ut som den er mye i bruk. Litt sva og røtter eller fint å gå. Når en kommer opp på platået er det flatt. En del blåbær i dag og både Øyvind og Anjing fikk seg noen smaksprøver.

Vi gikk bort til gapahuken. Her var det fin utsikt til Lunde og Lunde sluser. Stien fortsatte videre til masta der høyeste punkt på åsen ligger. En helt anonym knause.

Samme veg tilbake.

Fin sti på veg opp
Sti i toppområdet som fører til gapahuken og videre til masta
Gapahuken i toppområdet
Gapahuken med utsikt mot Lunde sentrum