Løpetur på Ulriken (23.07.2019)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Haukelandsbakken (150m)
Endpoint Haukelandsbakken (150m)
Characteristic Jogging
Ascents Ulriken Vest (607m) 23.07.2019
Lægdetjerntoppen (601m) 23.07.2019 20:32
Visits of other PBEs Stormfuglen (592m) 23.07.2019 20:32
Eggen oppover fra Landåsfjellet mot Ulriken Vest.
Utsikt sørover mot Stemmevatnet og mot Nordre og Søre Gløvrevatnet.

Jeg har mange ganger gått opp på Ulriken, iblant opp trappene, og iblant har jeg gått andre traséer. Noen få ganger har jeg også forsøkt å jogge hele veien opp trappene, men kun én gang har jeg klart å komme meg nesten helt opp. Denne dagen bestemte jeg meg imidlertid for å løpe hele veien, men for at det ikke skulle bli i tyngste laget, valgte jeg samtidig en noe lengre vei opp, enn de jeg før har pleid å bruke opp på Ulriken.

Hytta "Stormfuglen". Bildet er tatt fra fjellknausen rett nord for hytta med utsikt mot Nordåsvatnet og Nesttun.
Utsikt fra "Stormfuglen" mot Breidablikk (til venstre) og Djervhytten (på andre siden av vannet).

Jeg løp opp den bratte bakken til Montana, og fulgte skogsveien videre opp derfra. Det var en del folk i denne traséen, men ikke verre enn at det gikk helt greit å småløpe. Oppe der trappene starter, fortsatte jeg gjennom svingen mot høyre, en vei jeg ofte har fulgt ned igjen fra Ulriken, men altså ikke tidligere benyttet på vei opp. Man kommer - når man følger denne traséen - opp på en fjellrygg som strekker seg sørover fra Ulriken ned på Landåsfjellet, og straks jeg liksom var oppe på denne eggen, fulgte jeg den nordover - ikke mot Ulrikestoppen - men mot Ulriken Vest, dvs. der Ulriksbanen stopper.

Utsikt fra "Stormfuglknausen" mot vidden og byfjellenes høyeste punkt.
Utsikt fra Lægdetjærntoppen mot Ulrikstoppen ("Ulriken 643").

Det første partiet oppover langs denne eggen er ganske bratt, og det er ikke lange stegene man kan ta, dersom man ikke fort skal bli så gåen i beina at man fristes til å begynne å gå. Etterhvert kom jeg imidlertid opp på en liten knaus, som ikke er en egen PBE, men hvor det ligger ei hytte som kalles Stormfuglen. Dette viste seg å være et fint utsiktspunkt i mer enn én retning, og jeg stanset, og tok meg tid til å ta noen bilder.

Lægdetjernet og hytta "Fjellsol".
Utsikt fra Lægdetjerntoppen mot "skjærpa-trappene" opp mot Ulriken.

Derfra var det ikke langt igjen opp til Lægdtjerntoppen, hvor utsikten var enda bedre, og jeg tok enda noen bilder. Denne toppen tror jeg må være et fint sted å stå å fotografere med telelinse på dager der folk er ute og paraglider. Fra Lægdetjerntoppen bar det bort til dit Ulriksbanen stopper, og derfra tok jeg så "Skjerpatrappene" ned igjen til Haukelandsbakken.

Vindpølse til hjelp for paraglidere.
Ulriken vest med Ulriksmasten med lav kveldssol i bakgrunnen.