Øver-Kallhammarvatnet (Prøvetur Naturperler i Namsos) (17.07.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Jektheia parkering (244m)
Ascents Jektheia (505m) 17.07.2019

Fra Fv 17 på Sjøåsen kjørte jeg etter Fv 766 mot Flatanger. Etter kun 0,7 km tok jeg til venstre etter skilt Jektheia Fritidsområde/Mølnåa. Etter 0,6 km til høyre etter bomveg. Det koster kr 20 i kontanter opp til vegens ende og parkering. 2,7 km fra bommen og opp til parkeringa. Fra infotavlen går det en tydelig sti opp fjellsiden mot trigpunktet som er plassert på en stor stein på Jektheia. 1,2 km og 20 min. opp etter den bratte stien. Videre er det ingen sti. Siktet meg inn NV ned i øvre del av et myrområde med mange myrtjønner. Gikk opp på andre siden av myrområdet og gikk mot ei lita tjønn i starten på Kallhammardalen. Gikk på høyre side av tjønna (litt kronglete i ca 20 meter) og gikk opp på høyden på venstre side av Kallhammardalen. Her oppe er det lett å orientere seg, på venstre side ser man Øyenskavlen med mastra, og på høyre side går det en fjellrygg helt ned mot Øvre- Kallhammarvatnet. Det er mulig å gå oppe på fjellryggen, men den blir brattere og brattere med tanke på nedstigningen. Gikk innom den vakre tjønna Innkolvingen som har fine bergsitteplasser for kaffedrikking. (eller te) Herfra går man NV etter en gressdal og etter to minutter ser man Øver-Kallhammervatnet. Fin gresslette ned mot vannet. 3,6 km fra start. Tidsforbruk 1,5 time. Posten er tenkt plassert på en minihalvøy i vannet med en egen holme, hvor naturen har laget to trappetrinn av stein for å komme opp på miniholmen. Posten blir plassert like ved innsteget. På returen gikk jeg innom høyeste punkt på Jektheia (fjellryggen.) Klyving opp og bratt ned.

Kr 20 i kontanter på bomvegen mot Jektheia
Trigpunktet på Jektheia er plassert oppe på steinen
Gikk på høyre side av denne tjønna og fortsatte på venstre side av Kallhammerdalen
Innkolvingen er en naturperle av de sjeldne. Øyenskavlen bak.
Øver-Kallhammarvatnet
Ei fin halvøy i Øver-Kallhammarvatnet
En liten miniholme med naturlige trappetrinn i Øver-Kallhammarvatnet
Høyeste punkt på Jektheia (fjellryggen)
Denne fjellryggen går helt til Øver-Kallhammarvatnet.