Mönch (27.06.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Mönchsjoch (3,627m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Mönch (4,107m) 27.06.2019 07:52

Dag 4 - Spontanbestigning av Mönch.

Samleside: Sommerskiuke i Sveits.

Etter den dårlige natta på Mönchsjochhütte, så vi ingen annen utvei en å dra ned til lavlandet igjen, så det var planen å ta første tog nedover. Vi tok ikke sjansen på å dra lengre inn i fjellheimen, som var den opprinnelige planen. Formen kom seg noe etter frokost, og da vi hadde pakka og sto klare til å skli ned til Jungfraujoch kjentes det slettes ikke så ille ut. Var ikke spesielt lysten på å dra ned i varmen i knallværet, så jeg foreslo at vi kunne gjøre et forsøk på Mönch før vi dro ned.

Vi la igjen ski og en del bagasje ved innsteget og dermed var vi igang. Det fungerte overraskende bra og vi holdt greit tempo på en miks av fjell og snø. Det var et par et lite stykke foran oss, men vi følte egentlig at vi hadde fjellet for oss selv. På returen møtte vi imidlertid en del folk som hadde kommet opp med morgentoget. Det gikk raskt å passere disse.

Morgensol på Mönch - südostgrat. Jungfrau i bakgrunnen.

En del klippepartier etter en kort start på snø.

Deilig temperatur i formiddagsola. Trugberg rett bak, Jungraufirn går ned til høyre.

På toppeggen, lang og luftig snøkam. Tilbakeblikk over Ewigschneefeld mot bl.a. Fiescherhörner, Finsteraarhorn og Grünhorn.

Vestover fra toppen. Jungfrau nærmest.

Vi møtte formiddagsrushet på veg, det gikk greit å passere.

Utsikt over Jungfraufirn.

Formen hadde vært fin på bestigningen, men vel nede på breen var hodepinen på veg tilbake. Vi gikk bort i Mönchsjoch for lunsjpause og rådslagning. Etter ei stund blei konklusjonen at vi ikke orka en tilsvarende natt på hytta. Dermed bar det ned igjen med banen.

Da vi møtte ettermiddagsvarmen for fullt kjente vi at dette blei helt feil. Det var ikke noe alternativ å være i lavlandet i denne hetebølgen. Skulle vi dra opp igjen, eller dra videre til et annet område? Fikk oss et ledig rom på Mountain Hostel. Vi fikk sove på det.