Rysy, høyest i Polen og Lomnický štít, nest høyest i Tatra (26.06.2019)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Strebske Pleso (1,330m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Rysy northwestern summit (2,499m) 26.06.2019 12:44
Rysy main summit (2,503m) 26.06.2019 13:39
Visits of other PBEs Rysy South Route - Easy Scramble (2,060m) 26.06.2019 09:40
Chata pod Rysmi (2,250m) 26.06.2019 11:51

Rysy, høyest i Polen

Jeg og Rune Haug tok turen til Polen for å utforske Tatrafjellene og først ut var Rysy, Polens høyeste. Vi var svært heldige med været vil jeg si, en hetebølge i Europa gav oss en uke med fint vær, så Rysy ble første av flere tøffe bestigninger i veldig godt vær! Varmt var det, rundt 29c denne dagen og nesten vindstille på toppen så vi var ikke alene med å gå opp fra Slovakia's side.

Turen for vår del startet med å gå til en sykkelutleiebutikk i Strebske Pleso. For å få litt variasjon i turen bestemte vi oss for å leie en sykkel å sykle asfaltveien til Popradské Pleso, totalt sett 9km med sykkel begge veier. Dessverre røyk kjedet på sykkelen til Rune i første oppoverbakke, som kommer etter 1km fra start. Vi vurderte det til at å dra tilbake til sportsbutikken å få ny sykkel ville ta lengre tid enn å bare fortsette, turen opp bakkene ville ta litt tid uansett om vi gikk eller syklet, det var på returen at vi sparte inn tid å krefter på 4km med nedoverbakker.

Tilrettelagt klyveparti på 2060m

Temperaturen var ikke så ille på turen opp så jeg slapp å bli svett iallfall. Det var mye folk idag, men ikke så alt for mye heller, stien opp er godt tilrettelagt for mye trafikk. Sykklene ble parkert å låst ved Popradské Pleso og det gikk i grei fart hele veien opp til toppen i flotte omgivelser.

Noen snøbakker

Det var folksomt på toppen, gikk først opp på nordtoppen som er Polen's høyeste topp, deretter på hovedtoppen 3min unna som er litt høyere og folkefritt! Utrolig fin tur dette, tilrettelagt og ganske lett for de fleste med ett flott panorama fra midten av Tatrafjellene!

Folksomt!
Rysy besteget!

Lomnický štít med travers til Pyšný štít

Distanse: 10,2km | Høydemeter: 884m | GPS-track fra turen

Lomnický štít til høyre med Pyšný štít litt bak til venstre

Siste dag i Tatrafjellene før turen gikk videre mot Krakow og Warsawa tok jeg turen opp til Tatrafjellene's nest høyeste topp, Lomnický štít, som er 20m lavere enn Gerlachovský štít. Dette var også en svært varm dag, tropenatt nede i Tatranska Lomnica og med værmelding som pekte opp mot 35c utover dagen. Jeg tok raskeste vei opp, men heisen til 2150m hvor turen startet. Det er ikke lov å gå opp toppen uten fører som ellers i Tatrafjellene, og man kan bli bøtelagt av det hvis man blir tatt. Jeg var først opp av heisen og førstemann som tok av på klatreruta opp mot toppen, mens ett par lag med førere kom litt lengre bak.

Ruten opp til toppen er ikke spesielt vanskelig og det henger kjettinger og armering som man kan stå på de øverste 100 høydemetrene opp til toppen. Fra heisen å opp tok det meg litt under en time å klyve opp. Hadde det ikke vært sikret med kjettinger og armering hadde det nok ikke vært særlig mye vanskeligere enn en grad 2 opp det bratteste partiet, men er det is eller vått kan det bli ganske utsatt og krevende opp her for det er endel utsatte sva.

Normalruten markert i bildet
På det luftigste partiet
Toppen av Tatrafjellenes nest høyeste fjell
Måtte vente på brullupsfotografering før videre tur

Lomnický štít er enkel å komme opp til med taubane, men denne var fullbooket mange dager før så den var ikke aktuell for min del. Det var uansett bare fint å klyve opp selv om det bar litt risiko med tanken på at man kan bli tatt for det. Fra toppen gikk det en ganske krevende travers videre nordover, men denne hadde jeg ikke lest meg så mye inn på. Jeg snek meg over gjerdet å forsvant bak noen steiner mens det var litt mindre folk oppe på toppen. Fant etter hvert fant jeg ett svakt tråkk mot stupene i nord, skulle det være mulig å komme seg ned her? Ruta ned var vedvarende bratt men med kjettinger og armering så var det enkelt å komme ned, men her hadde det nok vært ganske eksponert klatring høyt opp på grad fire eller femmer-landet om det ikke hadde vært sikret såpass godt.

Ruten jeg gikk både opp å ned på nordsiden av Lomnický štít
Ett snøras under meg
Etterfulgt av et stort ras som buldret godt nede i sidene, tunge snømasser i bevegelse her

Traversen mellom toppen var sånn passe krevende, mye klyving, men aldri klatring. Litt armering og kjettinger på de mest krevende partiene. Noe utsatt her og der. Jeg måtte jobbe litt med å lese terrenget for å finne beste vei fordi her var det mange små topper jeg måtte klyve, over eller finne en vei på en av de to sidene. Ble stadig mer spent på hvor ruta opp på selve Pyšný štít gikk for det var ikke lett å se hvor enkleste rute gikk før jeg sto helt oppi der. Fra det siste skaret skulle jeg opp ca 100 høydemeter. De første 30 høydemetrene gikk unna med fin og lett klyving. Fant etterthvert veien over to skråhyller og inn til ei renne hvor det så ut som det var enklest å klatre opp. Så det hang både kiler og slynger videre opp samt at det var tydelige tråkk opp her. Klatringa opp var ikke kjempevanskelig, kanskje grad 3 over noen meter og ikke så alt for eksponert. Videre opp mot toppen var det mer klyving av forskjellig sort, noe litt eksponert da ryggen opp var ganske kvass og bratt på begge sider.

Ruta opp på Pyšný štít
Utsikt fra Pyšný štít
Noen klatrere på tur opp Lomnický štít

Missing title

Written by przyboro 26.06.2019 19:45

Haha, this "no high heels" sign makes a day :)

Sv:

Written by Þróndeimr 26.06.2019 21:48

Yeah, a good one! A few people changed their footwear when they came here! But no wonder, it was 29c up here today so no good day for insulated alpine boots! Several hikers hiked barefoot both on the rocks and the snow!