Sandågrotten, Styggemann og Skrimfjella til Ivarsbu (15.06.2019)

Written by Annestoppturer (Anne Kleven Andersen)

Ascents Fantefjell (700m) 15.06.2019
Jotefjellet Øst (756m) 15.06.2019
Kongstjernknatten (710m) 15.06.2019
Styggmann (872m) 15.06.2019
Visits of other PBEs Ivarsbu (615m) 15.06.2019
Sandågrotta inngang 2 (372m) 15.06.2019

På "Nærtur" med min søster Hilde, 10 deltagere fra Drammenstraktene, og Helene fra TOT og Elisabeth fra DOT i Skrimsfjella.
Første etappe Drammen - Heistadmoen - Sandsgrotten, inngang 2, hvor noen av oss sjekket ut komfortsonen. Spennende, buldrende elv med kaldt vann langt der inne, ingen ble sittende fast og alle kom fornøyd ut.
Neste etappe Røenseter - Sigvartsstien bratt opp, forbi rester av et flyvrak og forfriskende dukkert i et fjellmyrvann. Styggemann og Styggemannshytta.
Nedover lia på kryss og tvers av røde skiløyper, blå sommestier og utenom løypenettet. Dyktige spreke guiden Elisabeth loste oss frem på spennende steder, over myrer, balanserende på klopper, frem til Ivarsbu. Knall sommervær hele lørdagen! Distanse ca 14,5 krevende og bratte km
Neste dag på nye stier litt lengre sør og vest, over bla Fantefjell, forbi masse nydelige tjern og opp Urklev, og ned til Hoenseter og tilbake til grottene og bilen. Silregn nesten hele dagen, liten utsikt, men flott tur og blomster og fine grønne farger i skogen. Ca 17 kuperte km.