Litt idyll og litt traurig (04.06.2019)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Midtstrandnuten (790m) 04.06.2019

Etter kundebesøk i Evje dura jeg opp mot Espelid.

Der la jeg 50,- i en konvolutt på ekte mafiosovis som bompenger på den beryktede veien inn til Gyvatn. Smal, men egentlig overraskende godt vedlikehold vei helt inn til en parkeringsplass på Gyvatn. Dvs parkerte på en nedlagt gård litt før vatnet in case - men det var helt unødvendig.

Fra vatnet fant jeg en i starten en relativt idyllisk sti/tråkk langs vatnet innover.

Møtte på en fet hoggorm et lite skjebnesvangertskritt unna på veien også, ettersom stien ble mer og mer borte og det ble litt mer knot å finne fram. Men egentlig gikk det helt greit å gå der. Vært med på verre i Agder.

Etter tips fra Anders så fulgte jeg vatnet helt til jeg kom inn på noen myrer rett sør for selve toppen. Derfra og opp gikk det lett opp - bare litt klyving rett før toppstøtet. Da hadde det begynt å duskregne, så måtte være forsiktig på vått gress og berg opp.

Vel oppe var utsikten svært fin til å være i Agder. Rene fjellfølelsen. Men regnet økte på, så måtte komme meg ned igjen. Fulgte samme rute ned - bortsett fra at jeg ikke møtte noen orm. Sola kom også - så egentlig passe fornøyd der jeg gikk med dyvåte myrstøvler. Tilbake ved bilen etter 2,5 time.