Volldalshøgda + 2 riksrøyser + Våldalshöjden (23.04.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Riksrøys 149 B. Vauldalen (844m)
Ascents Volldalshøgda (1,103m) 23.04.2019
Våldalshöjden (1,038m) 23.04.2019
Visits of other PBEs Riksrøys 149 B (843m) 23.04.2019
Riksrøys 149 A (980m) 23.04.2019

På tur tilbake fra påskeferie i Horten kjørte jeg innom Røros og videre til Brekken og Vauldalen. Parkerte på grensen ved riksrøys 149B. Gjennomslagsføre i sola, men fast og fint i skyggepartier. Fulgte grensen og et reingjerde til riksrøys 149A. Her gikk jeg inn til Ruttjärn på svensk side og inn til Våldalshöjden. En varde på en stor stein på toppen. Utsikt mot innsjøen Malmagen. Rente ned til Ruttjärn igjen, og fortsatte opp på Volldalshøgda. Ei fin tjønn like før toppen. Varde på toppen og god utsikt. Satte kursen mot reingjerde og fulgte samme spor derfra. På bilturen tilbake kom det blålys bak meg like før Brekken. Det var tollkontroll. Jeg hadde vært kun noen meter inne i Sverige, så det ble en kjapp kontroll, men tolleren ble svært interessert i fjelltopplistene i peakbook. Han var godt kjent i området og anbefalte Helagsfjell. Han kjente til og med kokka Brita fra Vauldalen Fjellhotell som laget den gode maten til Otto og Joso. Hun bor et kort stykke inne på svensk side. Det ble ti minutter med hyggelig fjellprat med blinkende blålys bak meg.

Parkering ved riksrøys 149 B på grensen
Minnestein ved rr 149 B over Esten Jonsen Kojan, som  trolig ble skutt og stappa i en bekk i nærheten.
Minnestein ved rr 149 B over Esten Jonsen Kojan, som trolig ble skutt og stappa i en bekk i nærheten.
Riksrøys 149 A med Våldalshøjden bak
Våldalshøjden med Ruttjärn foran
Varden på Våldalshøjden med innsjøen Malmagen bak
Volldalshøgda (Norge)
Ei lita tjønn like før toppen av Volldalshøgda