Nonstind x2 (15.04.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Bøstølen (456m)
Ascents Nonstinden (1,572m) 15.04.2019

Etter gårsdagen flotte tur til Loftskarstind og Galtåtind og ei god natt i telt i Åndalsnes var det klart for ny tur, fortsatt i upåklagelig vær. Jacob Dieset hadde ankommet fra sørvestlandet og var klar. Etter nitidige studier av kartet, nedkjøringsalternativer, barmarksanmarsj og himmelretninger, satset vi på at Nonstinden kunne gi oss gode slushforhold i dag. Vi betalte bompenger og kjørte oppover til den vakre Bøstølen. Denne ligger kun et par km fra kommunegrensa til Stordal som var vårt neste stoppested.

På forhånd hadde vi diskutert å kjøre ned den bratte sørøst-sida av fjellet, men når vi ankom og fikk studert nedkjøringa fristet det ikke like mye (sikksakk mellom bløtskred og bare partier). Vi fulgte motorveien oppover. Masse spor vitnet om et populært turmål. Den mest opplagte nedkjøringa var helt oppkjørt, men vi la merke til at det var helt usporet snø bare noen hundre meter lengre til venstre. Notert!

Det gikk radig til topps, hvor vi fant fram spadene og bygget en lenesofa for hele gjengen. Plassen var faktisk så komfortable at Magnus sovna! Heldigvis våkna han tidsnok til å se selveste Kilian Jornet komme joggende opp til toppvarden, rive av seg fellene og skøyte ned igjen i samme retning. Vi rakk så vidt å se hei før han var borte igjen.

På nedkjøringa tok vi sikte på flanken vi hadde lagt merke til på vei opp. Og fy søren så bra! Jevnt bratt, PERFEKT sløsh, stor fart! I bunnen av bakken var vi så gira at vi blei enige om at vi måtte ta en tur til. Dermed bar det opp igjen, litt seigere i låra denne gangen. Nedkjøring nummer to var like bra! Takk for turen.

Epilog: Tilbake ved bilen bestemte Marie seg for å spenne på seg langrennskia og gå til Overøye, mens jeg kjørte bil. Det var med nød og neppe at jeg rakk frem til Stordal først.

Undertegnede nyter den perfekte nedkjøringa