Trosen (17.04.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Trosen vest (1,176m) 17.04.2019 15:49
Trosen (1,217m) 17.04.2019 16:06
Visits of other PBEs Fjellkysten p-plass (80m) 17.04.2019 11:31

Etter ei overnatting i Lavangen, valgte Hans Thorvald og jeg ut Trosen som dagens turmål. Vi brukte også i dag toppturskiene. Det ble en lang anmarsj til om lag 600 høydemeter. Der tok vi oss en god matpause i sola. Været var knallbra, enda varmere enn i går. Når vi kom opp til ca 700 høydemeter begynte det å sette seg snø under fellene våre. Det gjorde turen litt tyngre et stykke, men kladdingen ga seg heldigvis etter hvert. Resten av høydemeterne gikk veldig fint. Rundt 800 meter var det noe bratt, men vi kom oss opp uten problem.

Det kladder på skiene

Punkt 970 registrerte vi som fortopp, og derfra gikk vi opp til selve turmålet. Vi valgte å ikke ta av fellene før vi var tilbake på fortoppen. Der tok vi oss en liten pause, og gjorde oss klare til nedkjøringen.

På vei til Trosen fortopp
På varden - Trosen
Spanstinden

Det ble en knallfin nedkjøring til rundt 600 meters høyde. Derfra valgte vi en litt annen rute ned, og både Hans Thorvald og jeg var enige i at denne ruta var en snarvei. Dessverre måtte vi ta av oss skiene på et område. Både Hans Thorvald og jeg hadde sett litt mørkt på den siste strake biten til bilen, men den gikk bedre enn ventet. Vi valgte å ikke ta på fellene igjen, noe som gikk fint. Det ble nok en flott skitur.