Austre-Bjørkvassheia+ Meungheia (17.03.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point FV 715 Meungelva (175m)
Ascents Austre-Bjørkvassheia (467m) 17.03.2019
Meungheia (390m) 17.03.2019

Kjørte fra Namsos til Osen/Fosenkrysset og fulgte FV 715 etter Osenvegen. Fant en brøytet veilomme i passende avstand fra dagens to mål på Namdalseidlista. I dag var det overskyet vær med litt lett snø og kraftig vind på toppene. Sola var så vidt synlig bak skyene i månestørrelse. Jeg startet turen i litt kupert terreng mot ei lita tjønn sør for Lissbjørkvatnet. Herfra var det fint terreng mot den østlige Lissbjørkvassheia. Fulgte den vakre Fagerdalen et stykke. En flat topp med en liten varde som neppe var på høyeste punkt. Returen ned til Lissbjørkvatnet var flott, bortsett fra at nesten alt var hvitt. Jeg gikk over vannet og besøkte øya midt ute i vannet. Ingen markerte høyder på innlandsøya. Gikk over isen og passerte ei fin hytte. Her kom jeg inn på et ferskt skispor som gikk ned til FV 715. Her krysset jeg veien og gikk på nordsiden mot dagens andre mål Meungheia. Det var ei bru over Meungelva. Sikkert bra på sommeren, men nå var elva islagt. Mange høyspentstolper på tur opp her. På toppen er det et trigpunkt på høyeste topp. Returnerte til brua og FV 715 og fortsatte etter veien mot parkeringa. (Namdalseid 34-35/59)

Lissbjørkvassheia
Lissbjørkvatnet. Øyensskavlen til høyre i bildet.
Naturlige isbiter
En flat topp på Lissbjørkvassheia
Ei fin furu på øya på Lissbjørkvatnet
Ei enslig hytte ved Lissbjørkvatnet
Krysset FV 715 og fortsatte nord mot Meungheia
Brua over Meungelva
Meungheia
Solenergi, vannkraftenergi i høyspentlinjene + en stor tyrikubbe