Hallingnatten (16.03.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Bøgaset (856m)
Endpoint Bøgaset (859m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Hallingnatten (1,314m) 16.03.2019 12:52
Trommenatten (1,174m) 16.03.2019 14:33

Etter å ha gitt noen hint til venner med strategisk plassert hytte om at jeg var på jakt etter en tur til Hallingnatten, varte det ikke lenge før vi fikk en invitasjon. Hytta ligger på Bøgaset i fjellet rett innenfor Nesbyen i Hallingdal.

Etter en hyggelig fredagskveld på hytta, opprant en solrik lørdagsmorgen. Ann Karin, Tanja og jeg var gruppen som gikk avgårde for å blinke inn toppen. Allerede etter få meter fikk vi se en hare i vinterdrakt som hoppet over en stor snøslette foran oss. Det ble en fantastisk langrennstur i delvis skyet vær, men hvor vi hadde sol hele tiden. Nydelig lett bølgende fjellandskap, og flotte løyper. Sporet er kjørt helt til topps på Hallingnatten, så det ble en enkel bestigning. Vi gikk inn over Øyvatn og ut over Brynhildstølen.

På veien tilbake så vi spor etter en stor reinsdyrflokk. Vi passerte Trommenatten så nære at jeg bare måtte ta en svipptur oppom.

Så var det eventyrlig hytteluksus med utegrilling til lunch, jacuzzi med bobler i glasset og herlig middag. Dagen etter var det heavy snøvær og mye vind. Sjarmerende det også, men turen ble ganske mye kortere. Neste gang er det vi som inviterer!

Siste kilometer til toppen - langt framme kan man se hele karavanen av folk på vei til topps

Toppvarden
Sunniva og Ann Karin på toppen

Spor etter reinsdyrflokk på fjellet før nedkjøringen til Brynhildstølen

Trommenatten med utsikt nordvestover til Hallingskarvet
Trommenatten - utsikt tilbake sørover mot Hallingnatten
Trommenatten med utsikt nordover mot Reineskarvet, Lauvdalsbrea, Blåbergi og Skogshorn