Store Venjetind (15.12.2018)

Written by kjetilok (Kjetil Okkenhaug)

Ascents Store Venjetinden (1,852m) 15.12.2018

Jeg hadde min første tur på Store Venjetind den 27.07.2016, den tredje dagen som innbygger i Molde. Da tenkte jeg at dette ikke var noe skifjell for meg, men framgang i skiferdigheter og tilhørende sjølsikkerhet førte til at det ble førjulsskitur på Norges vakreste fjell.

Med Ola Hovdenak, Håkon Klerud Johannesen og Haakon Lundkvist.

Morgenlys over Blånebba. Foto: Haakon Lundkvist

Gikk tidlig fra julebord fredag for å stille i akseptabel form. 07.25-ferga fra Sølsnes, og så vidt behov for hodelykt da vi gikk fra bilen. Fine spor oppover lia, og holdt skia på helt til toppen av siste renne. Stegjern og øks videre. Noen steder sva under løssnø, men stort sett veldig gode forhold. Finvær og god stemning på toppen.

Kick turns
Håkon og Haakons første svinger
Mot galleriet og Lille Venjetind

Vi var litt spente på forholdene ned Slingsby, men det hadde kun pakket seg litegrann i toppen, og det føltes trygt hele vegen ned. Artig kjøring, men ikke akkurat der jeg føler for å slippe meg løs.

Slingsbyruta

Ble tatt igjen av Kilian Jornet nede på breen, og ble med han på jakt etter inngangen til renna øst for nordryggen. Fant ingen fornuftig inngang, men fikk i det minste herpet stålkantene litt over noen sva med lite snø. Artig tur!