Høghornet - Valldalen (16.12.2018)  4

Written by j_snorre GSM

Ascents Høghornet (1,482m) 16.12.2018 13:54

Jeg hadde aldri sett noen turbeskrivelser til Høghornet, men hadde et håp om at det kunne være fint å gå opp fra Grønning via den østvendte hengedalen mellom Rundhornet og Høghornet, og ikke minst om at dalen kunne ha holdt seg skjermet fra den harde vinden de siste dagene. Med tanke på hvor lite jeg visste om området, var det derfor en positiv overraskelse å konstatere at det var brøytet veg fra gårdene på Grønning til en fin parkering der stien på kartet begynner, og at det var skispor i den retningen jeg skulle.

Nydelig vintervær nede i dalen. Litlehornet med den steile sørveggen bak.
Krynkelen til venstre. Skisporet viste seg å gå i riktig retning, og fulgte stien forbi Djupdalsstølen og opp i retning Dupdalsvatnet.
Fint føre!
Litt før Djupdalsvatnet svingte sporet seg opp i retning hengedalen jeg hadde tenkt å gå. Jeg kunne dermed konstatere at dette, naturlig nok når man ser på kartet, trolig er en nokså vanlig rute til Høghornet. Høghornet til venstre i bildet her.
Oppe i hengedalen med nordvestveggen på Høghornet midt i mot.
Krynkelen
Neskopptindanen og Trollkyrkja
Neskopptindanen
Høghornet til venstre sett fra fortoppen.
Korga, sørtoppen på Trollkyrkja og Trollkyrkja. A word of advise til slutt; ikke følge nedoversporet mitt på returen med mindre du elsker krattskog. Kjør heller ned der jeg gikk opp. Alternativt går det an å kjøre nordover langs ryggen i retning Grønning (vegetasjonsfritt på kartet), i følge en lokal juletrehogger jeg traff på vei ned.