Jabal Bil Ays (05.11.2018)

Written by unsgaafw (Frank-Werner Unsgaard)

Ascents Jabal Bil Ays (1,911m) 05.11.2018
Startet med kjøretur fra Dubai på E311 retning Ras al-Khamah. (2timer) Når du nærmer deg er det mange skilt merket Jais Mountain som førte meg på rett vei mot toppen.
I bakgrunnene er fjellet med verdens lengste ZIP-line og foran er den store parkeringsplassen ved enden av den 18mtr brede 3-feltsveien.
En ny 3-felts vei med flere sportsbiler på tok meg opp til ca 1500moh. Her er det bom (2018) som blir fjernet i Sep.2019 når anleggene over står ferdig. I enden av veien er det stor parkeringsplass.
I bakgrunnen er fjellet med verdens lengste ZIP-line og foran er den store parkeringsplassen ved enden av den 18mtr brede 3-feltsveien.

På bildet under til venstre ser en i bakgrunnen den toppen hvor verdens lengste ZIP-line er. (Stengt mandag/tirsdag) og foran er den store parkeringsplassen ved enden av den 18mtr brede 3-feltsveien.

Fra parkering var det enkelt å følge rett vei mot første topp. Etter denne går du mot den andre topp aom du ser fra veien. Ved den store parkeringsplassen ved enden av hovedveien møtte jeg UAE-grensevakter som var ubevæpnet og veldig hyggelige. De gav meg 3 flasker drikkevann (Håndgranat-size/Se bilde) og ønsket meg god tur videre. (også over grensen til Oman.)

Den smale steinlagte veien etter parkeringsplassen stopper ved Sheikh Saud Bin Saqr Al Qasimi's palace. Her fulgte jeg gjerde et stykke videre til en lettplanert vei. Et sted var veien sperret av store stener for å markere grensen til Oman. Enkelt å klatret over, men sjekk at det ikke er Omanske grensevakter her først. (Ser du noen så snakke med de først. :-) Toppen av Jabal Bil Ays ligger ca 1 km over grensen og det var svak stiging mot toppen her.

Laget her en liten varde (1m.) da det ikke var dette på toppen Jabal Bil Ays fra før. Derimot var det en ring av et lite shelter. Det er steinete og tørt i området, men imponerende utsikt mange veier. (Mot havet og mot fjellområdet innenfor.) Turen var som en "walk in the park" på ca 10km men husk å ta med ca 2 liter kald drikke.

Dette er toppen av Jabal Bil Ays på 1911 moh. Den ligger i Oman men er lett å gå til fra UAE-veien.

Her er varden jeg bygget på toppen
Imponerende utsikt fra toppen alle veier.

Temperaturen her i November var 20-25C og gikk hele veien i shorts og joggesko. Det fungerte utmerket da fjellsko blir for tungt og varmt på asfalt / grus etc.

Denne turen blir litt spennende da en må krysse grensen til Oman men den er helt trygg.