Risenosa og Skjerdingstindane (28.10.2018)  5

Ascents Risenosa SØ2 (1,309m) 28.10.2018 11:44
Skjerdingstindane (1,430m) 28.10.2018 11:44
Risenosa (1,563m) 28.10.2018 12:24

Nok en uvanlig flott vinterdag på ski i oktober. Valget stod i dag mellom Vollsetskåla og Risenosa. Vi landet på sistnevnte for å sikre at vi skulle få mest mulig sol. Litt ekstra kjekt siden jeg aldri hadde vært på Bjørke eller i Viddal. Veien var kjørbar til setra, men det var likevel akkurat nok snø til at vi kunne ta på skia og kjøre helt ned til bilen.

Vi fikk følge med en hyggelig kar fra Eidsvågen som vi møtte på parkeringa. Her har undertegnede, som er kjent for gode sporvalg, lagt inn et lite oppovercrux som krevde hjelp fra vegetasjonen og god balanse for ikke å falle utfor skrenten på nedsida.
Med tre ivrige toppsamlere på tur, ble det tidlig enighet om at vi måtte ta en avstikker innom den høyeste av Skjerdingstindane (midt i bildet). Gruppa delte seg derfor på 1100 moh.
Jeg lovte Ole å legge ut bilde av at Ole tråkket spor. Voilà!
Nokså fine omgivelser oppover mot Skjerdingtindane. Risenosa bak.
Den stilige sørryggen på Staven.
Det var stort sett veldig fin snø over ca 1000 moh i dag, men øverst på ryggen mot Skjerdingstindane var det litt avblåst.
Dagens første pf 100. Ole er fornøyd.
Norangsdalen
Skaret mellom Skjerdingstindane byr på tilsynelatende litt krevende terreng. Sørtoppen fikk stå i fred til en annen gang.
Ole i gang med det han kan best; raske skifter.
 Fra 1310-toppen mot Risenosa.
Tilbakeblikk mot Skjerdingstindane fra 1310-toppen.
 Vi hadde egentlig tenkt å ta med Salefjellet (midt i bildet), men jeg var såpass gåen i låra at den planen ble lagt vekk på vei opp til Risenosa.
Knallføre ned fra Risenosa.
Etter å ha fått samlet troppene fortsatte det i nokså rett linje ned mot parkeringa. Tidvis litt bratt, og på mer og mer krevende føre.