Ekte alpinisme i Vinnufjellet (09.09.2018)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ålvundelva bru Dalen (256m) 09.09.2018 07:46
Gresjo bru (283m) 09.09.2018 07:56
Viromsetra (615m) 09.09.2018 08:40

Etter ei natt på Fuglevåg camping var vi klar for andre dag av høstens Innerdal-helg.

Brukbar tidlig start fra Dalen på god sti innover Grasdalen. Rett etter Viromsætra tok vi av retning Grasdalsbreen. Vi fant et svakt tråkk på venstre side av breelva og etterhvert grov ur videre opp mot ryggen av Tunga.

Her fikk jeg innvilget en avstikker til smultringetopp Tunga før vi tok matpause og vurdering av videre rute. Veien opp mot Kongskrona er ikke opplagt. Vi så for oss tre hovedalternativ og gikk for det østligste.

Korte partier med enkel klyving opp til brekanten som nå ligger på ca. 1450 moh. Brekanten var tett oppsprukket med langssprekker men det var ingen synlige tegn til fare for isras utover dalen (og oss). Vi fant et relativt slakt innsteg på breen men visste at vi hadde større utfordringer foran oss.

Etter kryssing av et snødekt område starter knekken på breen på ca. 1520 moh. Dette området er komplekst og uryddig. Vi gjorde 3-4 forsøk med isklatring med sikring før vi fant en farbar vei langt ut mot høyre (rett før ei lang og bred langssprekk som deler brefallet i to). Klatring opp en bratt vegg og kryssing av store sprekker over mer eller mindre solide snøbroer ble til slutt redningen.

Videre opp var det greit på snødekt bre men brearma opp mot toppen av Kongskrona hadde to store tverssprekker med svært tvilsommer snøbroer. Vi valgte å gå på land på laveste punkt mellom Kongskrona og Dronningkrona før vi fortsatte til førstnevnte uten breutstyr. Toppunktet stemmer ikke helt med PB-elementet men det endrer seg sikkert fra år til år.

Videre gikk vi retning Dronningkrona med stegjern og isøks opp bratt bre/snøbakke oppunder toppunktet (svær tverssprekk i bunn av bakken). Herfra ble det 3 taulengder rundt grad 4 med noen 5'er-opptak i andre taulengde opp til toppen av Dronningkrona. Vi hadde stort sett valget mellom blokkoppstablinger og sva med dårlige sikringsmuligheter, men det gikk veldig greit å komme seg opp.

Etter en matbit på toppen bestemte vi å endre avslutningen på turen. Opprinnelig plan var å gå Tritindtraversen fra Sandvikhaugen og ende opp på østryggen av Hesten ned til Grasdalen. I stedet tok vi skiruta ned til Dalsbøen. Erik tok ei økt på asfalt for å hente bilen på Dalen.

En lang dag med mange høydemeter, en del klyving, litt fjellklatring og kompleks brevandring. Ekte alpinisme med andre ord. Vi brukte en god del lengre tid enn planlagt, hovedsaklig pga. utfordrende brekrysning og dessuten tar klatringa lang tid.

Innover Grasdalen med utsikt til (fv) Tunga, Kongskrona og Dronningkrona.
Erik på Tunga med mektige naboer i øst med Skarfjell og Trolla.
Innsteget vårt på Grasbreen. Utfordringene kan skimtes i øvre kant.

Stilig tur!

Written by FuelEX9 17.09.2018 08:32

Stilig tur! Sjeldent å se turen på denne tiden av året.

Sv: Stilig tur!

Written by SturlaS 17.09.2018 12:43

Det blir litt for lett på vinteren når alle bresprekkene er dekt til.. ;-)

Uansett blir jo dette bare en liten oppvarming i forhold til KiM-turen din!

tøft!

Written by kobbenes 10.09.2018 20:58

old-school dette då! slingsby, mohn og randers-heen nikkar godkjennande i tindehimmelen :-)

Sv: tøft!

Written by SturlaS 10.09.2018 21:05

He-he, takk for det.

Vi skulle kanskje stilt i vadmel, kvitskjorte og slips.