Småholtindan og Ringshornet (14.08.2018)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Slettvikane (715m)
Endpoint Slettvikane (715m)
Ascents Ringshornet (1,533m) 14.08.2018
Søraustre Småholtinden (1,360m) 14.08.2018
Søre Småholtinden (1,473m) 14.08.2018
Austre Småholtinden (1,563m) 14.08.2018
Visits of other PBEs Slettvikane parkering (715m) 14.08.2018

Sommerferiens siste fjelltur ble lagt til området vest for Slettvikane, i nærheten av Trollstigen. Jeg hadde også tenkt meg på Sørvestre Småholtinden (1591), men kom litt sent igang, og måtte dermed nøye meg med 4 nye topper. Det var fint vær denne dagen, og vel 20 grader på havnivå midt på dag. Jeg gikk alene, og startet derfor friskt. Jeg tok det imidlertid mer og mer rolig, og hadde lange matpauser (vel 20 minutter) på både Austre Småholtinden og Ringshornet.

Jeg startet ved parkeringsplassen på Slettvikane, på Valldal-sida av Alnesreset. Jeg fulgte en DNT-merket sti opp i skaret mellom Austre Småholtinden og Søraustre Småholtinden

Merkingen i dette området var svært god. Det var ikke sti til noen av toppene, men "jobben" opp til 1200moh ble betraktelig enklere takket være DNT

Her er jeg i lia mot Søraustre Småholtinden. Austre Småholtinden er toppen i bakgrunnen, og den første jeg besteg. Bildet er tatt fra ca. 1070moh

Flott utsikt østover mot der jeg kom fra. Skarfjellenden (1386) til venstre, med Skarfjellet (1723) som det store fjellet i bakgrunnen

Periodevis bratt oppover mot Austre Småholtinden. Dette kan unngås ved å gå østryggen. Jeg fulgte derimot dalbunnen mellom Austre- og Søraustre Småholtinden helt opp til skaret mellom dem, slik at jeg gikk sørsiden oppover mot Austre Småholtinden. Dette var noe bratt, men denne rennen gikk helt fint å gå både oppover og nedover på tørt føre (selv med sekk og turstaver)

Nesten flatt siste stykket mot Austre Småholtinden.

Obligatorisk selfie fra toppen! Jeg brukte 1t 38min opp hit i nokså vanlig turtempo (på 850 høydemeter). Dette endte opp med å bli dagens høyeste bestigning, siden jeg ikke tok meg tid til å bestige Sørvestre Småholtinden (1591)

Utsikt mot nordvest. Deler av Innfjorden i midten av bildet

Ca 600 høydemeter ned til Småhola. Delvis stup, delvis svært bratt

Utsikt østover. Skarfjellenden (1386) nærmest, Skarfjellet (1723) til høyre og Høgbøra/Kleneggen (1964) i bakgrunnen. Sistnevnte er Møre og Romsdals 5. høyeste fjelltopp (PF > 100m)

Utsikt mot sørøst. Høgtunga troner i bakgrunnen (fylkets 12. høyeste fjelltopp)

Her har jeg kommet ned under 1300moh. Søraustre Småholtinden fremst til venstre, Ringshornet i midten og Søre Småholtinden til høyre

Utsikt fra Søraustre Småholtinden. Jeg brukte vel 2t 30min opp hit. Igjen er Skarfjellet (1723) det store fjellet i midten

Utsikt fra Søraustre Småholtinden mot mine to siste topper

Jeg gikk først på Søre Småholtinden. Her kom jeg litt brått på fjellet, og måtte da gå lenger mot venstre, slik at jeg kom opp på østryggen

En deilig skolebolle og flott utsikt mot Sørvestre Småholtinden (1591) fra Søre Småholtinden. Jeg nådde denne toppen etter 3t 30min

Utsikt vestover mot Storfjellet (1649)

Nede i det flate skaret mellom Søre Småholtinden og Ringshornet

Oppe på 1450moh i retning dagens siste bestigning: Ringshornet. Utsikt er bakover mot Søre Småholtinden

Grei rygg til toppen av Ringshornet. Er derimot periodevis veldig bratt mot vest...

Utsikt fra toppen av Ringshornet. Brukte 4t 15min opp hit. Søre Småholtinden er det "lille" fjellet i midten

Utsikt mot Storfjellet (1649) fra Ringshornet

Utsikt ned til Slettvikane (715moh). Kom meg ned igjen til Slettvikane på en god time, og var svært godt fornøyd med turen :)