Dagstur til São Jorge. (10.08.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point EN3 - Pico do Pedro (788m)
Endpoint Ponta do Norte (20m)
Ascents Pico do Carvão (955m) 10.08.2018 10:54
Pico da Esperança (1,053m) 10.08.2018 13:31

Açores 2018

- Et tverrsnitt av øya.

En dagstur til São Jorge sto også på ønskelista. Det går båt fra São Roque noen dager i uka, og vi prøvde i tillegg å peile inn den værmessig beste dagen for en slik tur. Overfartstida varierer fra 1/2 - 1 time, avhengig av hvilke type båt som blir brukt.
Opprinnelig hadde vi tenkt å sykle på São Jorge. Da vi ringte turistinfo'en i Velas, største byen på øya, fikk vi vite at sykkelutleie fantes ikke der, øya var da altfor bratt å sykle på.....

Vi ankommer Velas. Byfjellet Morro Grande til venstre.

Vi sjekka muligheten for å leie bil. Alt var bortbestillt. Løsningen blei taxi. Ved ankomst Velas fikk vi kjapt tak i en taxi, som kjørte oss innom en butikk for proviantering. Deretter bar det videre til Pico do Pedro, starten på turruta PR4SJO. Vi avtalte at sjåføren kunne hente oss i Fajã do Ouvidor kl. 17.00. Betalinga på 40 euro kunne bare vente.

PR4SJO: Pico do Carvão – Pico da Esperança – Fajã do Ouvidor

Klar til start på ruta PR4SJO, som følger en grusvei langs høyeste fjellryggen på øya. Foruten å bli brukt som turveg, blir den brukt til å følge opp beitende storfe. Det er ca. 5 km inn til høyeste punkt på øya, Pico da Esperança.

Straks oppe på Pico do Carvão.
Pico do Carvão fra øst.

Etter å ha runda Pico do Pedro, blei fristelsen for stor. Jeg ville sjekke om det gikk an å traversere noen av de mange graskledde toppene underveis. Først ute var Pico do Carvão. Det var vanskelig å finne noe stier, så det blei en svært tunggått avstikker i djupt og fuktig gras.
Tok meg omsider ned til veien på andre sida der jeg traff resten av familien. Det var visst best å holde seg på veien videre....

Vegen er godt kjørbar, og egner seg veldig bra for sykling. Området rundt Pico do Montoso i bakgrunnen.

Vi nærmer oss Pico do Montoso. Artige formasjoner i graskollene. Nær alle toppene har synlige krater, med eller uten små kratersjøer.

Det var selvfølgelig nærliggende og ta en avstikker til Pico do Montoso, rød nål og greier. Etter litt vurdering fant jeg det allikevel lite fristende å ta en ny tur ut i stiløst terreng. Dessuten var det kjekt å holde følget samla. Her har vi runda toppen og ser Pico da Esperança midt i mot.
En minibuss med turister hadde parkert rett under toppen (se bildet), og det er da bare en kort og fin fottur på sti til topps og rundt krateret.

Møte med innfødte under Pico da Esperança

På fin sti til topps, der vi hadde ei lengre matpause. Godt og varmt og med fin utsikt.

Deretter fullførte vi runden rundt kraterkanten og ned på veien igjen. Vi fulgte veien et stykke østover, før vi dreide nordover og slakt nedover mot landsbyen Norte Grande, som ligger på kanten der det stuper ned mot kysten og Fajã do Ouvidor.
Vi ser ned mot Norte Grande. Øya Graciosa skimtes ute i havet.

Vi har passert Norte Grande og ser ned på Fajã do Ouvidor. En fin (og bratt) sti går ned dit.

Da vi ankom havna i Fajã do Ouvidor venta taxisjåføren på oss. Etter en kort kjøretur over øya satte han oss av ved fotballstadion i Velas, hvor gutta vil ha ei økt. Samtidig tok Brynhild og jeg en tur på Morro Grande.