Nordre Styggehøbreatinden og Store Veotinden (04.08.2018)

Written by sivertfandrem (Sivert Fandrem)

Start point Glitterheim (1,400m)
Ascents Nørdre Styggehøbreatinden (2,168m) 04.08.2018
Store Veotinden (2,240m) 04.08.2018

Startet fra Lillehammer halv sju - klare ved Glitterheim kl. 10 etter å ha syklet fra parkeringa. Valgte å krysse Veo via DNT-stien mot Bessvatnet, og gikk i mykt terreng på sørsiden av dalen til vi tok opp skaret vest for 1810.

Utsikt mot dagens to mål

Litt drygt opp til Nordre Styggehøbreatinden, men ingen tekniske utfordringer.

Fulgte ryggen videre sørøstover og kom til dagens "crux": Styggehøbrean brer seg over ryggen og har skapt stort bregleppe på nordre kant, med betydelig helning ned mot denne.
Hadde lest diverse rapporter om at det skulle være greit å gå opp uten noe form for sikring. Vi hadde likevel helgardert oss, og hadde med utstyr til taulag som vi benyttet.
Gikk en bue på breen 30-50 meter unna kanten og mot fast grunn på 2160moh. Passerte en sprekk (ca. 70cm bred/4m dyp) som så ut til å strekke seg et godt stykke nordover mot ryggen. Stegjern og isøks er nok også lurt hvis man tar korteste rute mellom fast grunn (ca. 20m).

Siste strekket opp på Store Veotinden gikk kjapt og greit. Enkel klyving. Retur samme vei. En veldig fin tur der man ser den karakteristiske toppen allerede fra parkeringsplassen.