Midtstrandnuten - høyest i Evje og Hornnes (21.07.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gyvatn parkering (578m)
Endpoint Samme (578m)
Ascents Midtstrandnuten (790m) 21.07.2018 16:24
Visits of other PBEs Kolandvegen (509m) 21.07.2018 14:15
Gyvatn parkering (578m) 21.07.2018 14:40

Etter en fin tur til Skoræ på formiddagen, kjørte vi nedover til Åseral igjen for å komme til neste turmål

Midtstrandnuten
Fra Åseral kjørte vi nordover på FV 351 gjennom Austredalen til Lognevatn der vi tok av mot høyre til Espelid. Ved den øverste gården starter den ca. 6 km lange Kolandvegen (kr 50 kontant) som går helt inn og ned til Gyvatn og Gyvatn parkering. Veien er meget smal med få møteplasser, så du må være forberedt på å rygge langt hvis du møter en annen bil her! Forøvrig er grusveien bra vedlikeholdt uten huller. Nede ved Gyvatn lå det 10-12 båter på stranden, men ingen mennesker var å se.

Grind og betalingskasse ved øverste garden på Espelid
Bra parkeringsmuligheter nede ved Gyvatn

Gyvatn var nedtappet med anslagsvis 2 m, så det greit å gå mesteparten av strekningen til Gamlebuodden langs stranden.

Nedtappet Gyvatn og fint å gå langs vannkanten
Landskapet endres dramatisk av slik nedtapping!

Litt sør for Gamlebuodden tok vi fatt på stigningen. Vi prøvde å finne den beskrevne gaten/lysningen i skogen som nevnes i flere rapporter på PB, men syntes denne var lite definert. Noen sti så vi heller ikke mye til, men høyt gress og bregner skjulte antagelig det som måtte finnes av sti området. Vi fulgte terrenget så godt det lot seg gjøre, men valgte å krysse opp mot Lunsemyræ på turen opp. Herfra gikk vi på østsiden av en berghammer oppover i ganske greitt terreng. Oppe i høyden over 700m ble terrenget mer åpent, men aldri spesielt lettgått. Trøsten var at vi fant noen fullmodne, herlige multer oppe ved myrene. Da vi omsider nærmet oss selve toppen, fant vi sti og fulgte denne helt opp. Vest for toppen er det et dypt skar, og her gikk vi først et stykke sørover før vi kunne runde opp på selve toppen.

Midtstrandnuten kommer til syne
Vi nærmer oss ....
Bratt fjellvegg mot vest som omgås fra SSV

Toppen er markert av flere små varder. Den største står på et gammelt trig-punkt på GPS 421778 6509953 som tilsvarer koordinatene fra Kartverkets "fot bolt".

Astrid på Midtstrandnuten - kommunetoppen i Evje og Hornnes
Utsikt ned mot det nedtappete Gyvatn

På returen prøvde vi å finne en bedre rute litt øst for der vi gikk opp, uten at dette ble spesielt vellykket. Ved Sindrebuknuten holdt vi for langt mot øst og kom ned i et bratt elvegjel. Opp igjen herfra, og nå fortsatte vi langs den ruten som de fleste andre antagelig har gått. Ulendt og tilgrodd her også, så for en gangs skyld anbefaler vi - under en viss tvil - ruten vi gikk opp som beste veivalg i dette rufsete terrenget.

Parkering

Written by LivogKristen 04.06.2019 06:45

Hei Knut Sverre.

Takk for fin beskrivelse som vanlig! Du skriver at veien er smal, det er OK, men henger det mye greiner ut i veien, eller er den bare smal? Vi har bobil og kjører ofte på veldig smale veier, men om det henger mye greiner ut i veien, er dette verre for da skraper vi opp sidene på bilen. Takk for hjelpen.

Sv: Parkering

Written by bigmob 04.06.2019 21:19

Hei

Jeg kjørte der i dag. God standard på den smale veien og kunne ikke se at det hang greiner ut i veien. Men er et par smale broer ganske tidlig som kanskje vil være knotete med bobil.

Bigmob

Sv: Parkering

Written by knutsverre 04.06.2019 21:46

Hei! Da fikk du bedre svar av Bigmob enn jeg kunne gi deg! God tur!