Sølnkletten, Spisskletten og Veslsølnkletten (10.07.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Kletthøa (1,162m) 10.07.2018
Spisskletten (1,690m) 10.07.2018
Store Sølnkletten (1,827m) 10.07.2018
Veslsølnkletten (1,454m) 10.07.2018
Flott teltplass med nydellig utsikt

Hans Thorvald og jeg hadde egentlig planlagt tur til Femunden, men usikkert vær gjorde at vi satte turen til Alvdal i stedet. Vi dro fra Stange, hadde et handle/isstopp i Rena før vi kjørte til Follandsvangen og parkerte bilen. Derfra tok vi med oss telt og gikk til Vesle Follandstjønna hvor vi satte det opp. Der hadde vi vakker utsikt til Sølnkletten.

Omtrent halv tre gikk vi i vei på dagens tur. Det var fin sti og følge, og fint vær. Det var tung stigning opp på Spisskletten, før vi gikk litt nedover og videre opp mot Sølnkletten. På toppen skrev vi oss inn i boka, og nøt den flotte utsikten.

På Spisskletten
Hans Thorvald med Spisskletten i bakgrunnen
Toppen av Sølnkletten
Sølnkletten og Spisskletten

Vi bestemte oss for også å gå på Veslsølnkletten. Denne stigningen var tung siden vi ikke hadde sti og følge oppover. På toppen hadde vi veldig flott utsikt til Sølnkletten og lyset begynte også å bli veldig fint. På vei ned gikk vi oppom Kletthøa før vi returnerte tilbake til teltet. Veldig flott tur som ble avsluttet med vask/bad i Follandstjønna og primusmiddag i mygglige omgivelser.

På vei mot Veslsølnkletten
På Veslsølnkletten med Sølnkletten og Spisskletten i bakgrunn
Hans Thorvald med alle dagens bestigninger i bakgrunn