Carrauntoohil - høyest i Irland (29.06.2018)  5

Skregmore  (848m) 29.06.2018
Stumpa Bharr na hAbhann (851m) 29.06.2018
The Bones  (959m) 29.06.2018

Bestigning av Carrauntoohil, som er Irlands høyeste topp, sto høyt på lista på vår rundtur i Irland. Det var strålende værmeldinger, og vi fryktet at det kunne bli i varmeste laget med temperaturer på 25-30 grader. Det er flere mulige adkomster til toppen, men vi hadde bestemt oss for å gå for rundturen som er kalt "The Coomloughra Horseshoe", med Hydro Track carpark som utgangspunkt. Det er mulig å gå ruta begge veier, men mange går turen i retning med klokka, som vi også hadde planlagt.

Vi fulgte grusveien opp til det første vannet, og tok deretter av inn på stien som gikk i retning Cnoc lochtair, deretter Skregmore, Stumpa Bharr na hAbhnann, Beenkeragh, The Bones og til dagens hovedmål Carrauntoohil. Dette var en ganske kurant trasè, og det eneste partiet som kan oppleves som noe luftig er ryggen mellom Beenkeragh og Carrauntoohil. På toppen møtte vi en del andre turgåere, og de fleste hadde tatt seg opp via ruten "The Devil`s Ladder". Etter en god pause fulgte vi stien videre over toppene Caher og Caher West Top og tilbake til det det første vannet, der vi avsluttet med et avkjølende bad.

Deler av rundturen sett fra enden av grusveien som går fra Hydro Track carpark. Carrauntoohil er toppen midt i bildet.
Carrauntoohil og The Bones sett fra Beenkeragh, den nest høyeste toppen i Irland. Toppen Caher sees til høyre