Venjetinden i sol og varme (30.06.2018)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Venjedalsvatnet (545m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 30.06.2018 13:41
Visits of other PBEs Vengetinden normalveien stistart i Vengedalen (540m) 30.06.2018 19:27
Venjedalsvatnet p-plass (530m) 30.06.2018 19:29

Etter en kort prat med Christian så ble det bestemt at vi skulle prøve oss på Store Venjetinden i Romsdal. Johannes ville ikke la sjansen gå fra seg og slengte seg med på tur. Christian kom fra Trondheim og vi to andre møtte han på Dombås. Kjørte mot Bjorli der han satte fra seg bilen og vi kjørte sammen videre til Venjedalen. Johannes og jeg skulle på ny fjelltur i Lesjafjella dagen etterpå mens Christian skulle guide i Hurrungane. Han ville gjerrne gå Venjetinden for å rekognosere litt for å bli kjent med ruter opp.

Hadde hørt at Venjetinden skulle være et greit fjell å bestige, men her fikk vi litt å bryne oss på...Johannes og jeg iallefall. Heldigvis var det tørre fine forhold. Fjellstøvla satt som limt fast på dette skikkelige fejllet! Dette er et skikkelig fjell! Når man har passert den løse renna oppover begynner selve fjellet. Bratt, sva...småklyving og langt opp til toppen. Vi fulgte sporadiske varder oppover. Det var folk over oss som løsnet en stor stein som kom farende nedover. Heldigvis satt vi og hadde pause og gikk klar av denne som for ned i renna og stoppet i snøen der. Puhhh... Vi traff også Christer Lund...en annen Peakbooker som fulgte med oss videre til topps.

Som nevnt fulgte vi den sporadiske vardingen oppover, men ser her at det er flere muligheter til toppen. Vi kom nok for langt ut til venstre etterhvert, men det gikk greit og vi hadde litt luftig klyving på ryggen opp til toppen. Et herlig toppunkt og flere folk på toppen.

Johannes samler på 1800 m topper og ønsket å gå over til Vesle Venjetinden. Han og Christian gikk videre mens Christer og jeg slappet av i drøyt to timer i knall sol på toppen. Praten gikk da om Peakbook, topper og trening mellom oss to. Hyggelig å bli kjent med han.

Det ble flere på toppen etterhvert og det var på tide å starte klyvingen nedover. Denne gangen ville vi forsøke å gå normalveien ned. Flere rapellerte litt ned i siden på det verst punktet og vi måtte vente en stund før også vi valgte å rapellere ned her. Turen ned etter dette punktet gikk greit usikret. Herlig var det å utnytte den snøen som lå igjen i renna. Denne sparte oss for mye løs stein.

Takker Christian for at han foreslo dette fantastiske fjellet. Hadde nok ikke prøvd på dette fjellet uten å ha med noen som hadde vært der før eller med en guide. Christan er rolig og trivelig å være på tur med.

Trollveggen og Romsdalshorn bakenfor.

Blånebba (1320 moh) bakenfor.

Litt av et fjell...minner litt om Storen og svaene.
Start date 30.06.2018 10:07
End date 30.06.2018 19:30

Missing title

Written by Vidarha 02.07.2018 13:29

Brukte dere tausikring? :)

Sv:

Written by Atomsilda 02.07.2018 13:59

Brukte ikke sikring opp, men tok en rapell ned. Gikk forresten opp en annen vei enn normalruta. Denne gikk mer på ryggen.

Kremdag i fantastiske fjell

Written by Eikås 01.07.2018 23:49

Hærlege bilder ifrå nydelige fjell og ein fin turgjeng :) Sånne turer lever ein lenge på :)