Småtopper på Vågstranda (19.06.2018)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Vikåsen (185m)
Endpoint Skarholmen (5m)
Ascents Lundsfjellet (296m) 19.06.2018
Søre Lundsfjellet (291m) 19.06.2018
Nakken (436m) 19.06.2018
Nøta (199m) 19.06.2018
Raudberget (406m) 19.06.2018
Reistadkollen (501m) 19.06.2018

Jeg ønsket å bruke en fridag til å gå i fjellet. Dessverre regnet det hele dagen, samt at det var vind og tåke. Med værmeldinger om dårligere vær utover ettermiddag/kveld, kunne jeg ikke ta sjansen på å stikke høyt til fjells. Valget falt dermed på 4 småtopper i Rauma kommune, hvor alle ligger i nærheten av Vågstranda. Alle turene var tydelig merket, både med parkeringsplass og skilter langs både bilvei og sti. Dette hadde jeg ikke forventet på forhånd, og var således en positiv overraskelse. Siden regnværet nektet å gi seg, ble dette likevel en våt og til dels kald opplevelse. Jeg tok det derfor først og fremst som litt trim.

Nakken

Først ut var Nakken. Jeg startet i friskt tempo, men måtte gå mesteparten av turen. Brukte 20 minutter opp og 15 minutter ned

Man kjører oppover mot Vikåsen. Her er det tydelig merket vei opp ved siden av gårdene på Vikåsen

Traktorvei først, deretter tydelig sti

Utsikt vestover mot Hjelvika, fra Daurmålskaret ved 320moh

Selfie fra toppen! :) Høyere topper som Trollstolen (1141moh) og Blåstolen (1111moh) i bakgrunnen.

Reistadkollen

Neste ut var Reistadkollen. Denne turen tok ca. 1 time

Parkerte her (340moh), litt under Bjørkesætra

Fine heller over myra like forbi hyttene. Dette er det også mer av de andre myrområdene (disse er avmerket på kartet)

Utsikt fra Bjørkeskaret mot Raudberget (nærmest) og Reistadkollen

Utsikt fra Raudberget mot Reistad

Utsikt mot Sekken i Romsdalsfjorden fra toppen av Reistadkollen

Toppvarde like sør for toppen. Denne ligger ca. 5 høydemeter fra toppen

Lundsfjellet og Nøta

Min siste tur for dagen var Lundsfjellet og Nøta. Det var denne turen jeg på forhånd var mest skeptisk til, men det viste seg å være godt merket og god sti på begge to. Regnet lettet også litt mot slutten av turen.

Skilt ved avkjørselen i Ytre Våge (på det som er en slags hovedvei gjennom Vågstranda, i 50-sona)

Skiltet mot fjellene i Brudeskaret, nede ved veien

Merking mot Lundsfjellet i det man forlater veien oppe i skaret. Denne stien var nokså tydelig og godt merket med røde triangler

På østtoppen til Lundsfjellet

Selfie like ved det høyeste punktet.

Måtte helt ned til dette krysset, ca 50moh, før jeg kunne begynne oppover mot Nøta. Siden jeg måtte såpass langt ned, tok også denne delen av turen noe tid. Her merket jeg også effekten av å ha spist litt for lite tidligere på dag...

Merking mot Nøta fra oppe i skaret (det samme skaret som forrige gang, men litt lenger øst)

Mange bratte partier mot Nøta, dette er blant de slakkere partiene

Utsikt fra Nøta mot Vågen

En relativt stor fjellvegg like under Nøta. Jeg antar at denne er 60-70 meter høy

Det klart minste fjellet i Rauma kommune (PF>100m) byr altså på såpass! Dette er litt av en fjellrik kommune!