Storhøgda og Nubben (08.06.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Nordøst for Østnubben (1,094m) 08.06.2018
Nubben (1,114m) 08.06.2018
Storhøgda (1,188m) 08.06.2018
Visits of other PBEs Skarven p-plass (810m) 08.06.2018
Nordøst for Østnubben

Hans Thorvald og jeg dro til Koppang for å hente campingvogna, før vi dro videre i retning av Rendalen. Vi satte igjen campingvogna på en rasteplass øst for Renåfjellet, før vi dro til Skarven for å gå på tur. Vi kjørte inn en bomvei (90 kr), og parkerte ved en liten parkeringsplass.

Utsikt mot Sølen

I starten av turen gikk vi på sti. Den var ikke så godt merket og derfor ikke så lett å følge. Etter hvert skrådde vi oppover mot Storhøgda og gikk på reinlav oppover. Det var litt tungt. På toppen hadde vi fin utsikt i alle retninger, spesielt mot Sølen. Vi så også fint mot Borveggen, en topp jeg kunne tenke meg å besøke ved en senere anledning.

På vei opp til Storhøgda, deler av Borveggen i bakgrunnen
Storhøgda
På vei ned fra Storhøgda

Etter en matpause gikk vi utenom sti til Nubben. Derfra gikk vi til en liten topp, og registrerte Nordøst for Østnubben. Vi valgte å forsøke å ta den andre stien tilbake til Skarven. Først ble det en del gåing utenom sti, før vi fant stien som førte oss til bilveien. Denne gikk vi på i nesten to kilometer før vi kom tilbake til bilen. Det var en god del plagsom mygg på tilbaketuren.

På toppen av Nubben
Nordøst for Østnubben med Storhøgda i bakgrunnen

På vei tilbake stoppet vi i nærheten av Vestre Kvitåsen og tok oss et lite bad. Vannet hadde forholdsvis god temperatur. Det ble en fin start på Rendalshelga.