Drømmediedret (29.05.2018)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Store Venjetinden (1,852m) 29.05.2018 20:36

Flott tur. Ikke så lett å skjønne seg på anmarsjen. Gikk til venstre for vestryggen opp ett tråkk, til svajunglen begynte. Herfra endte vi egentlig opp på eggen langs med vestgjelet, og fulgte dette hele veien opp til vesteggens innsteg. Mye svaklyving, men var uproblematisk å gå usikret på de tørre fine forhold vi hadde. Skjønte ikke hvordan vi skulle komme oss til innsteget på drømmediedret, men prøvde oss helt oppe langs veggen på en smal hylle/blokkgreie, og jaggu stemte bilde fra bloggeverdenen overens med vrkeligheten. Første lengde var litt rufsete og blokkete, med en våt travers under ett lite tak. Fikk de andre opp på super standplass, hvor Gjermind valgte å hive telefon + diverse kort utfor stupet. Da ble de rappel på karen, mens Asgeir og jeg hørte dansk hiphop på den medbrakte høytaleren. Gjermund kom seg opp igjen, med kortene sine gjenerhvervet, men uten telefon. Neste lengde: Selve diedret. Noe av det fineste på graden jeg har klatret til fjells. 50 meter med flytklatring opp ett klokkerent dieder, med et håndriss hele veien og mulighet for å sette en kile i høyreveggen her og der. I Yosemite hadde det stått Glory! i topoen her :) Gikk over i varianten over Knortesvaet. Dette var en kjip lengde synes jeg. Hadde taudrag fra en annen verden, og det var litt svärtsikrad. Men men kom nå opp, og loffet de siste lengdene opp til eggen. Fulgte noe grushyllesvagreier bort til venstre og kom oss inn på normalveien og opp til toppen. Der hadde skiprosa også vært tidligere, så fikk live update via de sosiale medier om snøforholdene ned vestgjelet. Takk til Bård B. Fulgte galleriet bort til gjelet. Maken til konge hyllesystem. Skulle trodd vår herre hadde lekt seg litt med dynamit bortover her. Plant og fint! Vestgjelet var en drømmeretur. Perfekt mykt-skikjøring-på-skoene-føre. Fulgte snø hele veien ned til veien.

Snø hele veien ned via vestgjelet
Vestgjelet
Galleriet
Stresset ikke akkurat. Gjermund prøver å gripe seigmenn med munnen. Ble en del seigmenndødsfall