Overraskelsen på Skogshorn (26.05.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Skogshorn (1,728m) 26.05.2018

Klatra "Overraskelsen", 8 tau, 5+ med Steinar Forberg. Tropevarme selv om vi er i mai. Kjekt å endelig få muligheten til å prøve ut klatringa på Skogshorn.

Sett fra veien. Har tegna inn ruta etter beste evne

Ruta starter i stort dieder som er synlig fra veien, så ingen problem å finne ruta. I tillegg hadde Steinar klatra denne ruta et par tre ganger tidligere. Jeg fikk æren av å begynne, og den rustne klatreformen fikk en kickstart på første taulengde. Ingenting var spesielt vanskelig, men som sagt, formen og psyken var litt mosegrodd, så det hele krevde litt konsentrasjon. Tok stand under ei svær blokk i toppen av diederet. Kunne ideelt fortsatt forbi blokka, men jeg hadde pådratt meg såpass med taudrag at det beste var å gi seg her.

Steinar starter på andre taulengde forbi blokka og kaminen

Steinar smøg seg elegant videre gjennom en kamin, og oppover store formasjoner til ei romslig hylle. Herfra traverserer ruta opprinnelig til venstre før den fortsetter oppover relativt slakt terreng. Vi gikk heller for en mer direkte variant opp et slags dieder med en rekke små avsatser. Jeg tok denne taulengden, og etter sju åtte meter hadde jeg kun fått satt èn sikring, og så egentlig ikke flere muligheter videre. Begynte å se litt mørkt på situasjonen. Men etter oppmuntrende ord fra Steinar skjerpet jeg øynene og fikk etter hvert øye på en liten kileplassering og kunne så bevege meg videre oppover. Og jammen dukket det så opp en god kam. Og så videre. Videre til toppen av lengden var det lett klyveterreng. Tauet tok slutt like før "pausehylla", og Steinar måtte ta en kort lengde opp en bratt hammer før vi kunne nyte sola og nistepakken på takterrassen av ei hylle.

Steinar fikk deretter fortsette ei lengde til siden den forrige var kort. Denne gikk opp en kort med ganske steil vegg mellom de to store hyllene midtveis i ruta. Elegant løst av Steinar nok en gang. Han fortsatte litt opp mot den neste pillaren før han tok stand.

Jeg fikk deretter ta den neste taulengden oppover pillaren - den desidert fineste lengden på ruta etter mitt syn. Kompakt og fast fjell, fine sikringsmuligheter og gode tak. Nydelig. Tauet tok slutt rett under "cruxet", et lite overheng med et godt riss. Steinar løste dette uten problemer, og fortsatte en kort taulende opp til toppen av pillaren, ca. 15 meter over min standplass. Herfra forsetter ruta med en travers mot venstre. En rekke slynger rundt pillaren vitnet om at flere velger å rappellere her istedenfor å traversere... Vi valgte heller å traversere. Det var helt uproblematisk, hvertfall for førstemann (meg), selvsagt litt mer stress for Steinar som andremann, selv om jeg forsøkte å sette smarte sikringer mtp. følging. Traverserte ca. 20 meter før jeg klatret rett opp i enkelt klyveterreng (satte ingen sikringer herfra og opp).

Jeg er på toppen, Steinar står på toppen av topp-pillaren, klar for å følge på traversen

Vel oppe var føttene sjeleglad for å få av seg svaskoene. Har sjelden hatt så vondt i føttene på grunn av svaskoene mine som i utgangspunktet er ganske romslige. Må ha noe med varmen å gjøre... Uansett, fikk på oss vanlige sko, og fortsatte til toppen av Skogshorn for å kunne påberope oss en fullverdig bestigning. Deretter var det bare å ta helomvending og sikte på renna bortenfor Skogshornrenna. Sklei ned denne renna på relativt bratt snø og sparte oss for mange høydemeter med motstand for knærne. Var tilbake ved bilen etter ganske nøyaktig åtte timer på tur. En strålende dag i fjellet.

Måtte ta turen oppom varden sånn at vi kunne påberope oss å ha klatra Skogshorn