Keisaren rundt (26.05.2018)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Sognefjellsveien (1,376m)
Endpoint samme (1,376m)
Ascents Rundhaugan (1,581m) 26.05.2018 11:23
Guridalsnosi (1,659m) 26.05.2018 12:44
Keisaren (1,741m) 26.05.2018 13:24
Simlenosi (1,766m) 26.05.2018 14:35

Kjørte opp på Sognefjellet, med utsikt til det svenske og finske landslagets treningsleir. Stoppet imidlertid litt lenger vest og spente på meg fjellskia, med håp om greit skiføre sørover.
Måtte av og på med skia noen ganger på tur mot Rundhaugan. Turte ikke kryssa blåvatnet på Prestesteinsvatnet, så måtte runde det i østenden, og krysse bekken på tynn snøbru. På med feller og lett opp på Rundhaugan 1588. Videre sørover ble det fottur et langt stykke, før skia kunne spennes på igjen. Greit med vm-klister hele veien til topps på Guridalsnosi 1659.
Videre ned på det eneste sammenhengende snøfeltet mot Keisaren. Først litt bratt opp, på med feller, før det flatet ut mot toppen, som måtte bestiges til fots. Søkte om en kort matpause, og den ble innvilget straks. Satt en stund og nøt den gedigne utsikten mot Gjertvasstind, Styggedalsrygen, Centraltind og Storen.
Måtte gå et lite stykke ned mot Keisarpasset på beina, før skia kunne spennes på. De siste 70 høydemetrene ned, var det imidlertid snøfrittt på ryggen, så her jeg nok en gang gå med gamle Scarpa T2 sko. Skjønner godt at OPA syntes det var bratt med ski opp motsatt vei.
Tok på feller igjen og fortsatte opp mot Simlenosi 1766. Helt greit opp hit, med unntak av et kort, bratt og hardere snøfelt.
Flott nedkjøring til Keisarpasset igjen. Videre fulgte jeg omtrent stien mot Fannaråken, det bratte partiet opp, var bart, så ingen problemer her. Enkelt tilbake til bilen på gammel is langs vatnet.
I kortbukse og t-skjorte hele dagen, for et vær.

Keisaren sett fra oppstigningen til Simlenosi

Greit med denne utsikten på en sånn dag