Blånebba (11.04.2018)  5

Written by henningtomren (Henning Eik Tomren)

Ascents Blånebba (1,320m) 11.04.2018

Avspaseringstur! Dro fra Sølsnes med 12:25-ferga og var etter litt mathandling i Isfjorden klar på parkeringsplassen i Vengedalen ca. 14:00. Jørn og Haakon kom fra styremøte i Nordveggen og hadde tatt med seg Liv Hege. Jeg kom sammen med min nabo Ole Kristian, som også benyttet seg av fleksitidens fortreffelighet på dager som dette.

Turvalget hadde vært tema på styremøte, og det var hentet inn ekspertuttalelser fra kvalifiserte fjellførere om at Blånebba sannsynligvis var OK i dag, og definitivt et tryggere valg enn opprinnelig plan som var Søre Klauva med nedkjøring Nordvest-ryggen. Det heteste tipset vi fikk var å holde godt høyre mot topphenget, altså traversere nordover, for å unngå det bratteste partiet på ryggen. Snøen var god og slushy i bunn, men ble mer og mer skarete mot toppen, og det var antydning til den alltid like velkomne gjennomslagsskaren. Jeg merker at jeg til tross for relativt mange skidager, fortsatt har lite skikjøring i beina, og at det fort blir litt anspent på krevende føre. Neste år satser jeg på mer kveldskjøring i Tusten på hverdagene!

Blånebba bød på saikomad-råbra utsikt i alle retninger, og leverte som forventet på den fronten.