Ådalstinden (31.03.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Overøye (383m)
Ascents Ådalstinden (1,433m) 31.03.2018 17:57

Med nyinnkjøpt skredsøker og formaninger fra øvrig familie om å komme hjem i live fikk endelig Yngve fri fra ungene og kunne bli med oss på tur! En kjapp biltur fra påske-basecampen i Stordal parkerte vi innerst på Overøye og labba oss mot oppstigninga mot Ådalstinden. Første (og forøvrig eneste) feilnavigering kom allerede i hyttefeltet etter 500 meter. En kort felle-nedkjøring og vi var i gang med oppturen.

Slak og jevn oppstigning fra Overøye
Masse skispor både opp og ned. Øvre Stordal hadde hatt fellestur til toppen to dager i forveien, men også samme dag var det flere skifolk både foran og bak oss. På toppen av "fortoppen" Herda, med skiheisa i bakgrunnen måtte vi bestemme oss for om vi skulle velge nord- eller sørryggen til topps. Sørryggen virka som et sikkert valg for at alle mann skulle komme seg til topps. Nordryggen så ganske kvass ut mot slutten. Kunne jo bli spennende om ikke annet. Valget falt på Nordryggen. Når vi nærma oss selve ryggen traff vi en kar som nettopp hadde snudd oppe på ryggen. Han hadde ikke følt behovet for å balansere bortover ryggen, men kunne melde om at skispor ned på østsiden av ryggen, mot Storådalen. Det så helt nydelig ut mente han.

Vi fortsatte, satt fra oss ski et stykke inne på ryggen og fortsatte til fots. Ryggen var ikke så vrien som den så ut som på avstand (som vanlig), så alle mann kom seg til topps.

Tok oss tid til å løfte blikket fra ryggen foran oss

Traff et par ved toppvarden som kom opp sørryggen. Det gikk også masse skispor nedover mot Seljebotn. Så temmelig nice ut!

Ikke såå kult å måtte gå de siste 300 meterne mot toppen til fots når man egentlig er på skitur
En fornøyd gjeng med varden på dagens mål
Så var det ned igjen til skia og sekkene våre på ryggen. Bestemte oss for å ta nedkjøringen mot øst som vi hadde titta på før vi gikk opp på toppen. En håndfull spor vitnet om god snø. Og det var det også. Marie la førstesporet ned fra ryggen. Så helt konge ut! Rett og slett en knallfin nedkjøring! Fra utløpet av Ådalsvatnet var det bare å holde farten hele veien tilbake til bilen.
Noen bilder fra nedkjørigen:

Dette blei en tur over forventningene. En spennende rygg og en langt flottere nedkjøring enn vi hadde forventa oss. Stas!