Pudder i Veitastrond (29.12.2017)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Vårstølen (180m)
Ascents Fessenipa (1,640m) 29.12.2017 not summited

Har fått besøk av Eivind og Johan hjemme i Sogndal. Det har kommet bra med snø i regionen og kuldegrader helt fra fjordnivået. Vi måtte rett og slett ut på pudderjakt! Valgte å ta turen inn til Veitastrond, en plass som ikke så veldig mange oppsøker.

Klar for tur!
Pillows!
Opp i terrenget.

Kjørte til omtrent samme plass som jeg og Harald gjorde da vi gikk på Fessenipa i november. Denne gangen var det ikke brøytet helt inn langs kjerreveien sør for Vårstølen, så vi måtte parkere der oppe. Møtte på en lokal som syntes det var kjekt med tilreisende, og han tilbød seg å kjøre opp ferske scooterspor til oss de første 2-3 km sørover fra Vårstølen. Han trengte uansett en scootertur, og de holder på med anleggsarbeid i forbindelse med et kraftverk oppi Svardøla.

Hiv og hoi!
Eivind viser gamle skihopperkunster.
Pudder!

Ruslet sørover fra Vårstølen og fulgte anleggsveien et lite stykke oppover Svardøla. På nordsida av Svardøla opp mot Ljøteskredfjellet er det flere åpne putelinjer som var flotte å kjøre på. Kom oss over Svardøla, men måtte av med skiene. Gikk oppover til en stor stein der skoggrensa omtrent slutter. Fikk oss to ”run” langs to ulike linjer i flott puddersnø. Den mest nordvendte var morsomst i dag siden der var det litt mer skog og mer referanser i terrenget pga ganske flatt lys. Det kjipe var at Eivind presterte å knekke den ene skien som han lånte av meg. Dog ordnet det seg greit med reklamasjon.