Austre Nuke og Nonsås (06.11.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Nonsås (269m) 06.11.2017
Austre Nuke (455m) 06.11.2017
Lunch på toppen av Austre Nuke
Mandag, fint vær og litt tid....det betyr selvfølgelig tur, ENDELIG!
Hadde med oss en mobil med et dårlig kamera i dag.
Jobbet fra 7-10 og kjevlet sirupssnipper i kirken fra 10-12. Etterpå kjørte vi til Ulefoss, retning Lunde og tok inn til Dagsrud. Kjørte forbi Dagsrud og inn til en parkeringslomme der det står innkjøring forbudtskilt på veien videre. Om en legger godviljen til kan man se at på høyre siden her er det tatt ut grus en gang.
Parkerte her
Bommen var åpen..... Lovlydige som vi er parkerte vi der og gikk innover grusveien til en snuplass. Der var det merket med blått der traktorveien/stien startet. Fulgte traktorveien til neste blåmerke og tok traktorveien/stien til venstre ved blåmerkingen. Fulgte stien rundt toppen og opp på den. Der står et gammelt tårn og kasse med bok på toppen av AUSTRE NUKE. Litt niste her før jeg gikk ut på kanten tok bilder og nøt utsikten over Ulefoss. Fint terreng opp til denne toppen. Fin utsikt om du går litt ut på kantene.
Utsikt mot Ulefoss og Nordsjø
Vi gikk ned igjen og kjørte mot Ulefoss igjen og tok opp der skiltet viste Berget. Fulgte veien oppover og tok til høyre inn August Cappelens veg. Kjørte innover i retning Tveitatjønn til en parkering på venstre side. På høyre side av veien starter den blåmerka stien opp på toppen.
Her starter den blåmerka stien
Postkasse ved toppunktet
Ut på kanten er det bålplass og flott utsikt mot Ulefoss

På toppen av NONSÅS er en stake og en postkasse. Gikk så ut på kanten og tok bilde over Ulefoss. Der er en bålplass. Denne toppen er kort og har fin utsikt, hit kommer vi igjen for å tenne bål og kose oss. Kjørte så hjem for å jobbe videre.